Hej!

Första inlägget här. Jag har läst en del och oftast hittat svar på mina frågor, men nu behöver jag lite hjälp :)

Vi har nyligen köpt ett hus från 1977. Det finns en del att göra på det, både smått och stort. Men en sak jag inte riktigt förstår mig på är ventilationen. Jag skulle gärna vilja ha lite input från er!

Dagens situation:​

  • Suterränghus, totalt 210 m².
  • Upplever att luften står stilla och dessutom har vi en del häxsot.
  • Första våningen totalrenoverades 2014. Den andra våningen har smårenoverats över tid (nya fönster).
  • Tilluft kommer via spaltventiler i de flesta fönster.
  • Ingen ventilation i någon dörr.
  • Ett tvättrum på första våningen som delar självdragskanal med ett badrum på andra våningen.
  • Ett badrum som renoverades 2014 på första våningen har en enkel PAX-fläkt som går ut genom ytterväggen som frånluft.
  • Köksfläkt med egen kanal på andra våningen, mekanisk fläkt.
  • Öppen spis med egen skorsten.

Önskad situation:​

  • Förbättra självdraget så att det förstärks med hjälp av mekanik.

Alternativ 1:​

  • Installera en mekanisk EC-fläkt på takhatten för den gemensamma självdrags-kanalen från tvättrummet på första våningen och badrummet på andra våningen. Fläkten vi tittat på har inga extra funktioner, utan hastigheten styrs manuellt.
  • Byta ut PAX-fläkten i det renoverade badrummet på första våningen mot en med konstantdrift.
  • Säkerställa luftgenomströmning i dörrarna till alla våtrum.

Alternativ 2:​

  • Installera en "modern" badrumsfläkt med konstant drift (upp til 60m3/h för konstantdrift, max 90m3/h), typ Flexit Bodo Supreme, i tvättrummet och badrummet på andra våningen, och behålla den befintliga gemensamma självdragskanalen som den är.
  • Byta ut PAX-fläkten i det renoverade badrummet på första våningen mot en med konstantdrift.
  • Säkerställa luftgenomströmning i dörrarna till alla våtrum.

Nästa steg:​

  • Utvärdera hur det fungerar, eventuellt komplettera med mer tilluft.
Ser ni några andra alternativ? För- och nackdelar?

Vi har tittat på balanserad ventilation men det blir för dyrt för oss just nu. Fördelen med alternativ två är att det blir billigare och att vi kan göra stora delar av jobbet själva ganska enkelt. Alternativ 1 går säkert att göra också men det verkar mer komplicerat, och jag är inte heller särskilt händig.

Takfläkt innebär också att vi inte får så mycket ljud inomhus och kan få en "kraftig" ventilation om vi önskar. Fördelarna med Flexit Bodo Superme-fläkten verkar vara att den är enkel att styra då den kan justeras mer automatiskt, med ökad effekt vid fukt med mera.

Det jag inte alls har koll på är om alternativ två av någon annan anledning är sämre än alternativ 1? Det blir ju två frånluftslösningar i tvättrummet och badrummet på andra våningen då.

Alla tips uppskattas! :)
Bifogar en bild från taket, där den gemensamma frånluften från tvättrum och bad kommer upp.
 
  • Bilden föreställer ett tak med en gemensam frånluftskanal, där ventilationsrören från tvättrummet på första våningen och badrummet på andra våningen samlas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
En liten uppdatering:

Jag har varit i kontakt med två olika ventilationsfirmor och har fått två ganska olika bedömningar.

Den ena rekommenderar en takfläkt, TFSR 160 E.

Den andra föreslår att installera en typ av Pax-fläkt i de befintliga frånluftskanalerna, vilket blir ett nytt alternativ (3).

De avrådde oss också från att installera en takfläkt och menade att TFSR 160 inte var lämplig för ändamålet (för hög effekt) och att det blir onödigt dyrt. De menade att vi själva kan montera badrumsfläktar, med undantag för elinstallationerna, men att vi skulle behöva mer hjälp om vi valde en takfläkt.

Jag fick också information om att om vi väljer alternativ 2, och installerar badrumsfläktar genom ytterväggen i tvättstugan och badrummet på andra våningen, så blir den befintliga frånluftskanalen tilluft. Detta vill vi inte.

Således står valet mellan en takfläkt eller att installera två badrumsfläktar med konstant drift i den gemensamma befintliga kanalen från tvätt och badrum.

Kan det vara så att det inte spelar någon större roll vilket alternativ vi väljer, eftersom båda rekommenderas av branschfolk?

Ursäkta att det blev mycket text. Jag kanske överanalyserar det här.
 
Jag hade kört fresh intellivent sky x2 för badrum sen köpt en ny köksfläkt med ett alltid på läge,exempelvis fjäråskupan.
 
Och fläkt i tvättstuga, typ fresh.
 
Vad är det för pax i nuläget? Säker att det inte finns konstant drift som inställning?
 
Gott. Tack för svaret - ska läsa på kring produkterna. Fläkt i tvättstugan och gamla badrummet ansluts till befintlig gemensam ventilationskanal, eller hur?

Den befintliga PAX-fläkten är en Pax Passad (31?) från 2014. Jag hittar ingen inställning för konstantdrift.

Köksfläkt på konstantdrift - bra poäng. Jag har faktiskt kört köksfläkten på lägsta nivå den senaste veckan, trots att den inte är avsedd för det. Jag ska undersöka vidare.

I så fall borde det bli enligt bifogad bild.

En person på ventilationsfirman sa att frånluften i vardagsrummet inte kommer bli bra eftersom fläkten i badrummet bara kommer att dra från sovrummen. Det låter inte så bra. Bör vi kanske föra in luft från vardagsrummet till köket, med exempelvis en Air Move 1.1? (grön pil).

All input uppskattas :)
 
  • Planritning med ventilationselement markerade för två våningar, inklusive PAX-fläkt, spaltventiler, köksfläkt och värmepump, samt en grön pil för Air Move 1.1.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Funktioner - Inställningar PAX passad 31Reglage för fukt i minläge (motsols): Avstängd fuktfunktion. Reglage för fukt i maxläge (medsols): Kontinuerlig drift oberoende av fuktnivå Närvarosensor - IR/ljus med automatisk eftergångstid: Fläkten är försedd med en närvarosensor (IR/ljus)
 
Jag hade nog gjort nya hål rakt ut i väggen och struntat i den befintliga kanalen.
Ja dem lär dra från sovrummen men köksfläkten borde dra från vardagsrummet?
Jag är långt ifrån kunnig inom detta men jag hade nog jobbat åt detta hållet. Nästa steg blir väl mer omfattande rördragning, kanske ett frånluftsaggregat eller ftx?
Har du märkt skillnad när du kört köksfläkten?
 
Här ser man. Jag hittar dokumentet som du tagit texten ifrån. Jag tittar i anvisningarna på PAX hemsida, men där står det inget. Kanske beror det på vilken årsmodell det gäller? Jag testar i alla fall. Tack!

Okej, om jag gör hål i ytterväggen borde väl den befintliga frånluftskanalen täppas igen, annars blir det tilluft där, eller hur? Jag baserar detta på kommentaren från personen från ventilationsfirman. Man vill ju inte ha tilluft i badrum, kök eller tvättrum eftersom luften ska ledas ut därifrån.

Ja, det kanske räcker med att stänga dörren mellan matplatsen och den lilla gången till badrum och sovrum :)
 
Jag vet inte, men det vore märkligt om en såpass ny fläkt inte har kontinuerligt drift.
Ja den borde isf täppas igen, ingen tilluft i dessa rum.
Ja eller du behöver väl inte stänga? Jag tror man kan kapa någon centimeter på kök och badrumsdörr för att få dra luft dit även när det är stängt.
 
Är du i behov av dörren till köket där? Kanske ta bort den?
 
Borde även kunna sätta frånluft i garderoben nere?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.