Hej.

Har sökt runt en hel del men inte hittat något som kan hjälpa mig.

Har en tegel 1-plansvilla på 70 kvm boyta samt 30 kvm biarea (pannrum, matkällare mm ouppvärmt) på Gotland.
Huset är byggt -61 och från början med en vedeldad panna som fördelar värmen ut till vattenburna element, dock så är pannan utbytt -94 och nu är det el -> vatten. I Dec -21 så hade vi en elräkning på 10000kr, i månaden, så i Juli i år (-22) så satte vi in en luft luft värmepump (Mitsubishi Hero LT35), men efter att denna har blivit monterad så har vi märkt att CO² har stigit från ca: 700-900ppm till runt 1800-2500ppm (mätt med Netatmo Weather Station "Indoor Sensor" som jag haft många år, därav jag kan se att detta har ökat markant iom luft luft pumpen).

Vad beror detta på? Kan det vara att vi har dåligt med tilluft, borde ha varit så innan luft luft pumpen blev installerad också, eller är detta något fenomen med just luft luft pumpar? Jag har även satt pumpen i driftläget "Air Purifying" vilket skall rena luften från massa skit, kanske inte CO² men denna är iaf påslagen.

Om man skall fixa lite lilluftsuttag, vart bör dessa sitta i/på huset och vad skall man ha för något (gärna länk).
Samma gäller utluft, vart bör dessa sitta i/på huset och vad skall man ha för något (gärna länk).

Missänker även att det kanske kan vara bra att flytta luften från olika rum i huset, vilka fläktar är bra att använda sig utav då? Något man behöver tänka på?

Hoppas någon kunning har lite tips på varför CO² är hög och vad jag kan göra åt detta.
 
Hmm, hur ser ventilationen i huset ut? Du skriver bara om uppvärmningen?
 
Det enda jag lyckas hitta är 4st någon typ av ventilation (2st med skruvlock, ett i vart sovrum, samt 2 st ventilgaller, en på toaletten och en i badrummet, men inga fläktar). Alla dessa 4st går som jag ser det ut i skorstenen, men som jag tidigare skrev så används inte skorstenen längre då allt är eluppvärmt, jag får en känsla av att ventilationen inte har någon större funktion längre.

Det som dock är lite konstigt är att CO² har ökat sedan luft luft pumpen sattes i bruk i år. Vi har haft huset i 5år och har inte haft något problem med CO² tidigare, det kom med pumpen, själv trodde jag att luften skulle bli bättre med luft luft pump.

Men absolut så behöver jag fixa ventilationen, vet inte om min förklaring av ventilationen hjälpte något?

Bifogar några bilder, vet inte om det gjälper något.
Ventilgaller ovanför tvättmaskin i ett utrymme med tapetserade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsgaller med skruvlock på en takyta, möjlig koppling till skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationslock på vägg ovanför dörrhandtag, misstänkt ineffektiv ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilgaller i takhörn, termometer på vägg, och husets CO₂-mätare under navigationsdekoration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hmm, gissningsvis har du rätt dålig ventilation nu när skorstenen inte används.

Men har ingen riktig förklaring till varför det blev skillnad när du satte in pumpen, de ventilerar ju ingenting. Kanske att du haft hög halt koldioxid nära golvet (koldioxid är tyngre än syre och kväve) som nu virvlas upp och kommer nära mätaren?

Men du och huset skulle nog må bra av att öka ventilationen lite. Någon slags fläkt i badrum och evt. någon tilluft i sovrum kanske.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jo lite så har jag funderat också, huset är som sagt byggt för att skorstenen skall användas och nu när den inte gör det så är ventilationen dålig, det konstiga är som sagt att CO² har ökat iom luft luft pumpen. När det gäller mätningen av CO² så har den sensorn alltid stått på golvet,

Om man skall sätta in fläktar i bad och toalet så är det väl PAX man skall montera, skall man ha fläktar som går igång när lyset tänds, eller en egen brytere eller är det att rekommendera fläkt som startar pga luftfuktighet?

Samma gäller ventilation inne i huset, typ vardagsrum och sovrumen, skall man borra genom fasaden och montera någon form av fläkt/ventilation, vad är att rekommendera här? Eller skall man montera fläktar på dom uttag som finns i sovrummen? Är det in eller utsug?
 
BirgitS
Eftersom det är dålig ventilation i huset bör ju fläktarna i badrum, tvättstuga och toalett gå jämnt. Sen ska det finnas tilluft i sovrum, vardagsrum och andra rum där man vistas under lång tid (inte kök) och det kan ju ske genom otäta fönster (så var det på 60-talet), spaltventiler i fönstren eller tilluftsventiler i ytterväggen. Sen ska det vara möjligt för t.ex. badrumsfläkten att suga luften från sovrummen genom att det finns springor ovanför eller under (bäst) dörrarna på vägen.

Nuvarande don i sovrummen ska stängas.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.