I dagsläget sitter det en takventilation på toaletten som går rakt upp igenom en garderob på andra våningen och ut på kallvinden via ett eternitrör. Toaletten är på första plan, ca 1,5kvm och huset har sjävdrag.

Det skulle vara betydligt enklare att att leda ut den fuktiga luften genom väggen via exempelvis en Pax-fläkt. Finns det några direkta nackdelar med ett sånt förfarande sett från de givna förutsättningarna?

Huset har vi precis köpt och är medvetna om vad som hänt på kallvinden, så låt inte det ta över originalfrågan. Kallvinden i sig är en egen tråd :)
 
Vi har lösningen som du vill byta till, men den fick kritik av besiktningsmannen eftersom fuktig luft kan ta sig upp på vinden utifrån. Nu har vi ganska stort takutsprång och luftning på undersidan av denna.
 
Det blir ju en ökad fuktbelastning på fasaden också, även då utloppet sitter långt under takutsprång. Ju längre utstick från fasaden ju bättre....och ju fulare.
 
Men det är ju fuktig luft ute halva året...inte borde en liten fläkt / ventilation genom väggen göra mer skada än detta?
 
Vilken luft utifrån tänker du? Fläkten skulle sitta på bottenvåningen och kallvinden är på tredje våningen. Ett litet halvmånefönster samt litet taksprång :)

Jag ser det som att jag slipper ett spirorör som är lite varmare på vinden. Utseendemässigt är ett ickeproblem då det sitter på baksidan :)
 
Marre666 skrev:
Men det är ju fuktig luft ute halva året...inte borde en liten fläkt / ventilation genom väggen göra mer skada än detta?
Problemet är att den varma luften som ventileras ut bär mer fukt än den kalla uteluften kan göra. Om man släpper ut den horisontellt nära väggen kommer den att stiga längs med fasaden och kondensera. Det medför ökad fuktbelastning på fasaden.
 
Dra ut det befintliga röret genom yttertaket i stället. Lite mer jobb men lösningen har bara fördelar när det är gjort.

Då får du ut den varma och fuktiga luften där den inte kan ställa till problem.

Om du drar upp röret på yttertaket men ändå vill komplettera röret med en fläkt styrd av t.ex. lampknappen på muggen för att få bättre drag, så har du också fördelen att skorstenseffekten (självdraget) håller luften i viss rörelse även när fläkten inte går.
 
Y
Det är svårt med ventilationer och hur man ska sätta det. Jag lyckades sätta upp min så det blev bra. Det är bra att det finns forum. Jag hittade föresten en sajt som man kan köpa ventilationer rabatterat. En rabattsida. De har en kategori där för hem och hushåll, där finns butik för ventilation med rabatter och rabattkoder. Bara ett tips :)
 
Redigerat av moderator:
Jaså det har du minsann, lägg upp nån bild på din bra ventilation vet jag. Under tiden har jag rapporterat inlägget, det här är inget forum för dina reklaminlägg
 
Yegane skrev:
Det är svårt med ventilationer och hur man ska sätta det. Jag lyckades sätta upp min så det blev bra. Det är bra att det finns forum. Jag hittade föresten en sajt som man kan köpa ventilationer rabatterat. En rabattsida. De har en kategori där för hem och hushåll, där finns butik för ventilation med rabatter och rabattkoder. Bara ett tips :)

Användaren Yegane har direkta kopplingar till den sida som vederbörande påstår sig ha "hittat".
Byggahus har absolut nolltolerans mot smygreklam för egen verksamhet
Användaren avstängd
/Mats
Moderator
 
  • Gilla
nexustwins och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.