Hej

Vi blev husägare i november och jag bytte fläkt i duschen då den gamla fläkten levde om. Såg då att röret gick ut mot ytterväggen. Blev nyfiken på var det gick vidare ut men kunde inte se något ventilationsgaller på utsidan.

Frågade förra ägaren som skrev att det går ut över farstukvisttaket. Jag kunde inte se något där heller. Vi har spotlights vid farstukvisten så jag tog loss en armatur för att kunna se in. Till min förvåning så går röret från duschen rakt ut i takkonstruktionen och slutar där. All fukt går alltså in i det lilla utrymmet under taket.

Känns sådär, men jag kanske överreagerar? Har inte koll på vad som är vanligt och inte i dessa sammanhang. Kan det här klassas som ett dolt fel kanske?

Tacksam för svar.
Mvh Eric
 
  • Röd trähusfasad med farstukvist och tak utan synligt ventilationsgaller på kvällen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör från duschen som slutar i takkonstruktionen utan utlopp, omgivet av träbjälkar och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där måste du fixa om du inte vill ha mögel och fuktskador.
 
Svårt att tänka mig att det går som dolt fel. Det positiva är att det är lätt att åtgärda även för den ohändige och lär inte gå på många 100-lappar.
 
Vi hade en liknade lösning i vårat hus. Visserligen hade tidigare ägare gjort ett halvhjärtat försök att förlänga kanalen ut genom fasaden, men dels var inte skarvarna täta och dels lutade de sista 2 meterna nedåt, så det var inte mycket av fukten som tog sig hela vägen ut.
Det var även en del indikationer till mögel på kattvinden, så vi har nu tagit bort den gamla konstruktionen och gjort ett nytt hål för ventilation genom fasaden i badrummet.

Hade jag varit du så hade jag inte lämnat det på det där sättet, men jag är ingen expert på ämnet utan har bara mina egna erfarenheter att gå på. Om det går att åberopa dolt fel eller ej har jag ingen koll på, men jag upplever att det verkar svårare än man tror att få igenom ett sådant anspråk. I mitt fall var det inte ens aktuellt att försöka då jag hade möjlighet att kolla in i kattvinden på husvisningen. Slarvar man själv är det inte mycket man kan göra i efterhand.
 
Det är ju inga pengar i att förlänga röret och sätta ett galler, så frågan om dolt fel går bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.