Jag har en gammal flexit VGL 400 som skjuter ut säkringen hela tiden. Först blinkar lysdioderna till och sedan skjuter säkringen. Jag har felsöka lite. Jag har bla kontrollerat tillström och den är ok. Jag har kopplat ur motorerna och strömmen från till motorerna och de var ok. Vad kan vara fel? Kan det vara de stora kondensatorerna eller är det någon som vet?
 
Bilder?
 
F Fredrik Löfberg skrev:
Bilder kommer imorgon 😊
Här kommer några bilder.
 
  • Ett ventilationssystem i en byggnadsdel med synliga fläktar och rör, placerat på ett trägolv, med några kablar anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med kopplingsplintar, kondensatorer och kablar monterad i byggnad, träbjälkar och isolering synligt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en elcentral med kondensatorer, ledningsdragning och kopplingsplintar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kretskort med flera kablar och komponenter, inklusive orangea reläer och en blå kontakt, monterat i en metallåda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
⚡⚡⚡
Detta är inget för den som inte vet vad man gör med sådan här elektronik. Så vet du inte vad hur man gör anlita el-kunnig person/elektriker.
⚡⚡⚡

Jag antar att du vet vad du sysslar med eftersom du skruvat isär och mätt.

Det finns väl (minst) ett värmeelement som jag gissar styrs av de stora reläerna. Har du testat att koppla ur elementet? Eller mäta strömmen till det.
 
  • Gilla
Fredrik Löfberg
  • Laddar…
Du säger att "strömmen" var rätt till fläktarna, menar du att du du kan slå till strömmen till aggregatet om du har fläktarna bortkopplade? (och säkring löser inte)

Som O skrev dem 2 stora reläerna går till för- och eftervärmaren i aggregatet.
Dessa relä borde sitta i socklar så du kan försiktigt plocka bort dessa och testa att köra utan el-batterier i aggregatet.

Du säger säkringen går, är det en säkring som går eller är det jordfelsbrytaren som löser?
 
  • Gilla
Fredrik Löfberg
  • Laddar…
Det är jordfelsbrytaren som löser ut.

Jag har kopplat bort motorerna för att se om det hjälper men jordfelsbrytaren löser ut i alla fall.

När jordfelsbrytaren löste ut första gången så gick det att starta upp den igen. Sedan löste den ut igen efter ca 2h och sedan dess vill den inte alls.
 
O O skrev:
⚡⚡⚡
Detta är inget för den som inte vet vad man gör med sådan här elektronik. Så vet du inte vad hur man gör anlita el-kunnig person/elektriker.
⚡⚡⚡

Jag antar att du vet vad du sysslar med eftersom du skruvat isär och mätt.

Det finns väl (minst) ett värmeelement som jag gissar styrs av de stora reläerna. Har du testat att koppla ur elementet? Eller mäta strömmen till det.
Har inte försökt koppla ur elementen ännu. Jag har däremot kopplat bort de stora reläerna - men det hjälpte inte.
 
F Fredrik Löfberg skrev:
Det är jordfelsbrytaren som löser ut.

Jag har kopplat bort motorerna för att se om det hjälper men jordfelsbrytaren löser ut i alla fall.

När jordfelsbrytaren löste ut första gången så gick det att starta upp den igen. Sedan löste den ut igen efter ca 2h och sedan dess vill den inte alls.
Detta är vad jag hade gjort (antar att aggregatet är kopplat med stickpropp):
Testa uttaget med en anna last typ värmefläkt/hårfön så inte felet ligger utanför aggregatet.
(Nedan med fläktarna urkopplade och dem 2 reläerna bort plockade)
Vända stickpropp till aggregat 180 grader i uttaget och se om det löser ut då.
Hade även prövat att koppla bort givaren som går in i växlarpaketet (antar du har en lång platt givare där).
Efter detta blir det att börja mäta systematiskt, "jordfel" kan vara väldigt svåra att mäta sig fam till.

Allmänt skulle jag säga att "jordfel" kommer från:
Fukt i aggregat.
Trasiga (brända) fläktar
Trasiga gamla värmestavar (el värmarna i aggregatet).
Trasiga nätfilter (tror inte det finns något sådant i ditt aggregat)
Kan även vara den stora transformatorn i ditt aggregat (för fläkthastigheter)
 
  • Gilla
Fredrik Löfberg
  • Laddar…
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Detta är vad jag hade gjort (antar att aggregatet är kopplat med stickpropp):
Testa uttaget med en anna last typ värmefläkt/hårfön så inte felet ligger utanför aggregatet.
(Nedan med fläktarna urkopplade och dem 2 reläerna bort plockade)
Vända stickpropp till aggregat 180 grader i uttaget och se om det löser ut då.
Hade även prövat att koppla bort givaren som går in i växlarpaketet (antar du har en lång platt givare där).
Efter detta blir det att börja mäta systematiskt, "jordfel" kan vara väldigt svåra att mäta sig fam till.

Allmänt skulle jag säga att "jordfel" kommer från:
Fukt i aggregat.
Trasiga (brända) fläktar
Trasiga gamla värmestavar (el värmarna i aggregatet).
Trasiga nätfilter (tror inte det finns något sådant i ditt aggregat)
Kan även vara den stora transformatorn i ditt aggregat (för fläkthastigheter)
Tack! Jag ska testa det du beskriver.

Det har varit väldigt fuktigt väder i flera dagar och anläggningen har gått på högsta hastighet. Kanske smugit sig i fukt genom inluften?!
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Detta är vad jag hade gjort (antar att aggregatet är kopplat med stickpropp):
Testa uttaget med en anna last typ värmefläkt/hårfön så inte felet ligger utanför aggregatet.
(Nedan med fläktarna urkopplade och dem 2 reläerna bort plockade)
Vända stickpropp till aggregat 180 grader i uttaget och se om det löser ut då.
Hade även prövat att koppla bort givaren som går in i växlarpaketet (antar du har en lång platt givare där).
Efter detta blir det att börja mäta systematiskt, "jordfel" kan vara väldigt svåra att mäta sig fam till.

Allmänt skulle jag säga att "jordfel" kommer från:
Fukt i aggregat.
Trasiga (brända) fläktar
Trasiga gamla värmestavar (el värmarna i aggregatet).
Trasiga nätfilter (tror inte det finns något sådant i ditt aggregat)
Kan även vara den stora transformatorn i ditt aggregat (för fläkthastigheter)
Jag har nu kört några kontroller och uppmärksammat att brandtermoststens återställningsknapp är helt stum - ska den vara det?
Elslingan/förvärmaren är väldigt rostig. Kan det skapa problemet? Brandtermostatens återställningsknapp och anslutna elkablar, med synlig rost på elkomponenten, monterad på en metallplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostiga värmeslingor och termoststinsats i en teknisk apparatur, där användaren upplever problem med en återställningsknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F Fredrik Löfberg skrev:
Jag har nu kört några kontroller och uppmärksammat att brandtermoststens återställningsknapp är helt stum - ska den vara det?
Elslingan/förvärmaren är väldigt rostig. Kan det skapa problemet?[bild][bild]
Brandtermostaten bör vara stum om den inte är utlöst, så tror inget är fel där.

Men den där förvärmaren ser inte vacker ut.
Kan vara att där är något litet hål och fukt har tagit sig in och ger ett litet "jordfel".
Stämmer in lite med din tidigare beskrivning att du hinner se lysdioderna blinka till,(antagande att det tar någon millisekund innan reläer drar)

Jag hade kopplat bort den förvärmaren för att testa.
Normalt borde inte förvärmaren dra igång nu på sommaren om inte något är fel med "avfrostningen" av värmeväxlarpaketet (den platta givaren som är nerstucken i VVX).
 
  • Gilla
Fredrik Löfberg
  • Laddar…
Hmm, kopplade aggregatet till ett uttag i garaget som inte har jordfelsbrytare och då går ventilationen igång igen 😊. Kan jag utesluta något problem nu??
 
F Fredrik Löfberg skrev:
Hmm, kopplade aggregatet till ett uttag i garaget som inte har jordfelsbrytare och då går ventilationen igång igen 😊. Kan jag utesluta något problem nu??
I min mening inte mycket, du har ingen kortslutning (då hade säkringen gått).
Startar fläktarna så är det troligtvis inget fel på transformator / fläktar / kondensatorer / kretskort.

Med tanke på hur förvärmaren ser ut hade jag försökt se om den går att koppla bort utan för mycket klabb.
(Tänk att du vill koppla bort båda sidorna på värmaren).
 
  • Gilla
Fredrik Löfberg
  • Laddar…
ok, hur kopplar jag ur den enklast för att kolla. Ser lite meckigt ut att lossa själva elementet. Närbild av en metallkomponent i ett ventilationssystem, med märkning på svenska och finska som visar "UTELUFT ULKOILMA".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.