Vi har under hösten haft problem med rinnande fukt på insidan av många fönster och delvis fått mögel på silikontätningar när vi glömt att torka fönsterytor. Då både jag men främst våra småbarn hostat ovanligt mycket börjar jag bli nojig över att vi har tillräcklig ventilation.

Finns det några lösningar som både är energieffektiva och garanterar att vi får bort fukten och får friskare luft? Vi har även vedspis+kamin+ved men jag känner mig obekväm att med att elda när vi tvivlar på att inneluften är sund som det är, men vi vill kunna elda.

Vi bor i ett tilläggsisolerat timmerhus med självdrag (friskluftsventiler i 3 sovrum samt utluft(förhoppningsvis) genom badrum och vedspis i kök/samt köksfläkt. Enplan, avlångt planlösning, 90m2, el-värme och ny luft/luft värmepump.

Vilka alternativ har vi?
  • FTX? (Vi är rädda för att få oljud men har bra förutsättningar enplan och med krypbar nyisolerad vind över hela huset. På sommaren/våren vill vi kunna stänga av allt brusande. Värmeväxlare återanvänder värme men är det mätbart hur mycket energi man förbrukar/sparar)
  • Avfuktare? (Men detta garanterar inte att vi får in tillräckligt luft?)
Kan man mäta om luften är dålig innan man investerar?
 
Ftx låter som en bra väg framåt.
Rätt utfört så ska ni inte märka något ljud, så snåla inte på kanaldimensioner och dämpare bara.
Energiåtervinningen är rätt god, men ni kommer också ha högre luftflöden så svårt att veta exakt, men högre luftflöden är ju det ni söker... Historiskt sett har man inte kunnat räkna hem en ftx-anläggning rent ekonomiskt men den ger ett betydligt bättre inomhusklimat och sänker förbrukningen så ska man bo kvar är det inte dåligt.

Att stänga av på sommaren rekomenderar jag inte, då funkar ajälvdraget som allra sämst, så även om det inte är kondens så är luften dålig.
 
  • Gilla
Tärning och 2 till
  • Laddar…
Det enklaste och billigaste du kan göra är att elda. Det lär få fart på luften. Se bara till att tilluften är tillräcklig. FTX jobbar med undertryck i byggnaden. Att erhålla detta blir svårt i ett äldre hus som bygger på självdragsprincip. Det går säkert, men det gäller då att få huset så tätt som möjligt först.
 
  • Gilla
Tärning och 2 till
  • Laddar…
Du använder själv ordet "torrhosta" i rubriken, vilket tyder på att du misstänker att ni egentligen har för låg luftfuktighet i ert hus. Köp en enkel väderstation för inom- och utomhusmätning så kan du hålla koll på temperaturer ute och inne samt luftfuktigheten. För att luften ska kännas behaglig rekommenderas en relativ luftfuktighet på 40-60%. Är det torrare finns risk för hosta och ögonbesvär, är det fuktigare finns risk för mögeltillväxt. I många hus, speciellt på vintern och när det finns mekanisk ventilation och/eller LLVP, kan man behöva använda luftfuktare för att få ett bra inomhusklimat eftersom luften blir så torr.
Men mät, så får du veta!

Det här med kondens på fönstren, är det dåligt isolerade äldre fönster som blir kalla på insidan, kanske? Det finns kanske inte heller el- eller vattenburna radiatorer under dem?

Vad gäller luftflödena i huset kan det vara så att det behövs eldning för att få ett bra självdrag inne. Självdragsventilationen är antagligen konstruerad för eldning, och eldar man inte blir det heller de luftflöden ni vill ha.
Och nej, det är inte hälsofarligt att elda med torr ved i en fungerande eldstad med god förbränning. (Dessutom är det ekonomiskt fördelaktigt i dessa tider med skyhöga elpriser.)

FTX? Ja, kanske det, men börja med att ta reda på hur det står till med ert inomhusklimat.
 
  • Gilla
Tärning och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.