Hur farligt är det att andas in röken som kommer in utifrån. Nu när hösten kommer så börjar alla att elda i sina kaminer och vi som har FTX (mitt fall pga radon) får in illaluktande rök. Jag försöker att läsa på men det är svårt. Någon som vet? Har någon testat kolfilter som verkligen fungerar?
 
T Tårt skrev:
Hur farligt är det att andas in röken som kommer in utifrån. Nu när hösten kommer så börjar alla att elda i sina kaminer och vi som har FTX (mitt fall pga radon) får in illaluktande rök. Jag försöker att läsa på men det är svårt. Någon som vet? Har någon testat kolfilter som verkligen fungerar?
Du har ju filter på tilluften. De som inte har FTX får ju in allt direkt via ventilerna. Oavsett, inte direkt hälsovådligt.
 
Med FTX byter vi ju luft mycket mer än de utan. Menar du att filtren tar bort det skadliga i luften som kommer in?
 
T Tårt skrev:
Med FTX byter vi ju luft mycket mer än de utan. Menar du att filtren tar bort det skadliga i luften som kommer in?
Nej inte allt men alltid något. Hur ofta och hur länge eldar grannarna?
 
Brukar bli varje dag och det behöver ju inte vara samma granne
 
T Tårt skrev:
Brukar bli varje dag och det behöver ju inte vara samma granne
Om ni bor i tätbebyggt område kan det finnas regler från kommunen gällande hur ofta och länge man får elda. Börja där
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Har gjort hjälper inte. Viktigast för oss är om röken vi inandas är farlig eller ej
 
MrJay
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om ni bor i tätbebyggt område kan det finnas regler från kommunen gällande hur ofta och länge man får elda. Börja där
Så istället för att ha ett system som inte tar in rök skall han gå runt och agera paragrafryttare i grannskapet? Det känns väldigt bakvänt.

Edit: Det finns redan en tråd i ämnet, de hade ingen lösning på problemet 12 år sedan…
https://www.byggahus.se/forum/threads/kolfilter-till-ftx-pga-roeklukt.163675/
 
Redigerat:
  • Gilla
Tårt och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Så istället för att ha ett system som inte tar in rök skall han gå runt och agera paragrafryttare i grannskapet? Det känns väldigt bakvänt.

Edit: Det finns redan en tråd i ämnet, de hade ingen lösning på problemet 12 år sedan…
[länk]
Alternativen är att stänga av ventilationen när det luktar för mycket rök. Det går några timmar men sedan behöver de boende syre.
 
  • Gilla
Tårt
  • Laddar…
Visst kan det lukta lite när närmaste grannarna precis tänder i sina kaminer men oftast stiger röken nästan rakt upp.

Jag tar dagligen längre promenader och har gjort det nu i 3,5år. Senaste 2-3åren har luften i villaområden blivit markant sämre på vintern på grund av att folk eldar mer.
 
  • Gilla
Tårt
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Visst kan det lukta lite när närmaste grannarna precis tänder i sina kaminer men oftast stiger röken nästan rakt upp.

Jag tar dagligen längre promenader och har gjort det nu i 3,5år. Senaste 2-3åren har luften i villaområden blivit markant sämre på vintern på grund av att folk eldar mer.
Det beror förmodligen på att man idag oftare eldar i enkla eldstäder som egentligen bara är avsedda för myseldning då och då. Dessa behöver inte sotas oftare än vart 3:e - 5:e år. Detta i motsats till min egen pelletskamin som sotas 2 gg/året och som är min primära värmekälla.

Får vi vettigare elpriser behöver man inte brassa på med ved på detta sätt.

I min kommun gick man förra året ut med information och påminnelse om att dessa spisar/kaminer inte fick användas för dagligt bruk.

TS bör kontakta kommunen.
 
  • Gilla
Runnis och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.