Hej,

Finns det någon som kan hjälpa mig dimensionera ett ftx aggregat till vår lokal där vi önskar få bättre luftkvalitet? Lokalen är uppvärmd på 540kvm och 6m i takhöjd. Ca 5-6 personer som mest i lokalen.

Tack!
 
10 liter per sekund per person och 0,35 liter per sekund per kvm så ligger du normalt om du inte har några föroreningskällor eller vill ha lite extra marginal.
 
Så ett aggregat då på 450-500l/s skulle då ge god marginal.

Sedan ska detta ut i lokalen, och då behöver man räkna på kanalerna, vilken dimension de ska ha osv?
 
Vad är det för verksamhet i lokalen?
 
Lite blandat med lager, personaluttrymme och tillverkning. Inget speciellt alls. Med att dimensionera för lite extra marginal tycker jag låter vettigt då man inte vet vad som kan ändras i framtiden.
 
Kör du med 0.35 så blir det huvudkanal 250mm och tar man med anställda 7l/s och person så hamnar man på 350mm. Sen att hitta ett ftx som matchar så blir det dyrt finns https://www.exhausto.se/produkter/Counterflow
Villaaggregat för max 250l/s ligger på a 50kkr men täcker då bara 50% avbehovet
 
Så med en huvudkanal på 350mm och ett aggregat som ligger på ca 250l/s så klarar man grundventilationen bra. Tänker att detta borde bli bra?
https://ventilation.se/sv/products/ostberg-heru-300-t-ec/135

Sedan har jag läst en del om tryckfall, och med en ca35m lång 350mm kanal så kan det bli en del, men detta ställer man in i aggregatet sen, hur mycket fläktarna ska trycka på / suga in luft? Menar att det inte spelar någon roll vilket aggregat det är bara det ligger omkring 250 l/s i luftflöde?

Jag har satt in ftx i vårt hus när vi byggde till, men då köpte jag en byggsats med ritning och något större aggregat för att få ner ljudnivån. Frågade samma företag igen och fick en offert på drygt 300" bara i material. Det tyckte jag blev lite dyrt och började undersöka saken själv.

Tack för hjälpen.
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Sökte lite på 350mm ventilationsrör men hittade inget, är ett 400 som gäller då eller blir det för grovt?
Samt hur räknar man ut dimension på varje stick? Tänker att man drar två stammar i nock då fastigheten är 15x36m, där man tar frånluft i nock och tilluft drar man ner mot ytterväggarna. Då borde det bli bra cirkulation på luften.
 
G gnuttisch skrev:
Sökte lite på 350mm ventilationsrör men hittade inget, är ett 400 som gäller då eller blir det för grovt?
Samt hur räknar man ut dimension på varje stick? Tänker att man drar två stammar i nock då fastigheten är 15x36m, där man tar frånluft i nock och tilluft drar man ner mot ytterväggarna. Då borde det bli bra cirkulation på luften.
Sök på 315mm så blir det rätt 👍 Är det ett enda rum så sprid ur sticker jämt med TCPU 315/160 t-rör. Sen sätter man på justerbara don
 
H Håbbe01 skrev:
Sök på 315mm så blir det rätt 👍 Är det ett enda rum så sprid ur sticker jämt med TCPU 315/160 t-rör. Sen sätter man på justerbara don
Fastigheten mäter 15*36 m fördelat på 6m fack. Funkar det och dra en stam med tillluft längs ena långsidan och stam med frånluft på andra långsidan? Vägglivet är då 6m, kan man sätta donen nästan direkt på stammen eller hur långt ner tror du man behöver komma?
 
G gnuttisch skrev:
Fastigheten mäter 15*36 m fördelat på 6m fack. Funkar det och dra en stam med tillluft längs ena långsidan och stam med frånluft på andra långsidan? Vägglivet är då 6m, kan man sätta donen nästan direkt på stammen eller hur långt ner tror du man behöver komma?
Är bra om tilluft går ut lågt ca 1m och frånluft på ca 3m
 
G gnuttisch skrev:
Fastigheten mäter 15*36 m fördelat på 6m fack. Funkar det och dra en stam med tillluft längs ena långsidan och stam med frånluft på andra långsidan? Vägglivet är då 6m, kan man sätta donen nästan direkt på stammen eller hur långt ner tror du man behöver komma?
Hur är det med brandskydd mellan facken?
Är absolut ingen sakkunning här men tänker att drar du ventilation genom allt så är delar av brandskyddet borta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.