Jag bor permanent i ett fritidshus på 40 kvm sedan i våras. Nu mot vintertid har jag börjat reagera på placering av ventilation liksom det faktum att det blir väldigt kallt i sovrummet och jag tycker inte luftvärmepumpen för värmen tillräckligt bra vare sig in i sovrummet eller köket. Jag har funderat på att sätta in en värmeflyttare mellan kök och vardagsrum och eventuellt även in till sovrummet, men jag är osäker på vad som är rätt att göra liksom placering av eventuell värmeflyttare och vänder mig därför till er bättre kunnande :)

En sista fundering är den ventil som finns i vardagsrummet där också luftvärmepumpen finns det. Den är har högst placering och lär väl därför fungera som frånluftsventil? Om det är så borde det väl störa luftflödet för luftvärmepumpen?

Kort och gott, vad ska jag göra för att förbättra värmespridningen och minska kallraset i sovrummet?
 
  • Enkel planskiss av ett fritidshus med markerade positioner för fläkt, luftvärmepump och ventilationsventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr sitter ju LLVP galet, den borde sitta centrerad på den kortsideväggen. Den borde ju värma hyfsat fram till sovrummet iaf. Värmeförflyttare funkar ofta inte så bra, det krävs så stora fläktar för att ge effekt. Testa med enstark golvstående fläkt först så får du se. Har du något extra element i sovrummet? Samt, hur gammal är LLVP, har du rengjort filter ofta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.