Hej!

När vi flyttade in i huset satt en frånluftsfläkt i badrummet med tillhörande ventilationsrör på vinden.
Nu när vi gjort om har vi satt in en paxfläkt som går hela tiden men inte gjort något på vinden. (Det är den enda frånluften för tillfället, en i källaren och en till på entrévåningen ev är på g. Självdrag i övrigt i huset)

Jag var upp på vinden och kikade, men är novis här och söker info om vad man kan göra. Har fått ett tips om att byta ut isoleringen som ligger runt (se bild 1) och trä över en isolerings-”strumpa” som ska vara bättre.

Sedan ska plaströret (se bild 2 & 3) sitta ”löst” in i ventilations huven (som sen går upp i taket. Bild 4 visar hålet in där plaströret sitter och man kan se fler vent.rör) eller ska det tätas och i så fall hur?

Bild 2 visar även hur ventilationsröret i plast kopplas vidare med ett ... spiralrör (? vet ej vad man kallar det)

Tack på förhand för tips/idéer.

Bild 1
Isolerat ventilationsrör omgivet av mineralull på en vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 2 & 3
Ventilationsrör inlindat i isolering i ett vindutrymme med träbjälkar och gamla handskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett öppet vitt ventilationsrör som sticker ut ur isoleringen på en vind, med synliga timmerbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 4
Inuti ett ventilationsrör med synlig isolering och spindelnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ni har bytt från en fläkt som går hela tiden till en paxfläkt som går hela tiden?
Då är det väll ingen skillnad och inget mer behöver göras?
 
Kanske var otydlig i hur jag skrev. Nej, just frånluftfläkten är ingen större skillnad egentligen. (Förut manuell av/på, nu konstant på med varierande flöde)

Det jag funderar på är väl egentligen om isoleringen av ventilationsröret på vinden är korrekt eller om jag behöver isolera mer? Något att akta sig för, varningsklockor?

Sen behövs det en tätning av ingången (bild 3&4) av ventilationsrör till ”huven” (som leder upp på tak och ut) och hur skulle den i så fall se ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.