Jag har ett typiskt 1½-vånings 70-talshus som under senaste 10-15 åren har blivit helrenoverat med tilläggsisolering oavsett vilket håll man tittar åt etc som gjordes av förra ägaren. Dock finns ingen direkt ventilation förutom ett par vanliga tilluftsventiler lite här och där samt öppningsbara fönster. Vi har nyligen satt in PAX-fläkt i badrummet på nedervåningen som tidigare bara hade ventilationsrör vilket gjorde susen i samband med dusch etc.

På övervåningen finns där ett sovrum i varsin ände, allrum i mitten samt badrum med bubbelbadkar i mitten. Där blir det dock snabbt varmt och kvavt som sjutton sommartid och det finns egentligen bara tilluftsventil i sovummen. I allrummet finns två Velux-takfönster samt i badrummet finns där ett likadant men förutom detta saknas helt annan ventilation i både allrum och badrum. I ena sovrummet som agerar arbetsrum/datorrum och gästrum blir det också extra varmt och kvavt när datorer etc är igång men det finns en balkongdörr man kan öppna men samtidigt vill man inte släppa in mygg på kvällskvisten samt kunna dra för gardinerna på natten.

I badrummet tänkte jag eventuellt sätta in en PAX-fläkt men det är lite meckigt för enda möjligheten är att dra ut det genom taket och då måste man ta in någon plåtslagare också. I sovrummen funderar jag på om det kan vara en idé att sätta in var sin Mitsubishi VL-50 eller liknande.

Är jag inne på rätt väg eller bör man se över ventilationen överlag och satsa på FTX eller annat? Jag är ärligt talat ganska kass på ventilation så jag tar gladeligen emot tips om hur jag kan göra för att förbättra inomhusklimatet överlag.
 
Ett öppet fullt öppet fönster med myggnät på skuggsidan i undervåningen och fönstren i sovrummen öppna på natten är det närmaste naturlig kylning som går att få. Att försöka kyla med friskluftsventiler, ftx-aggregat eller paxfläktar funkar inte. Det skall till rejäla luftmängder och att kylluften får vara betydligt lägre än rumsluften. Är det sedan 23-24 grader ute på natten blir kylningen ändock försumbar.
 
  • Gilla
Rud0lph
  • Laddar…
Tack för snabbt svar! Nedervåningen har (enligt mig) ett helt acceptabelt klimat då vi på varma sommardagar ändå har öppet mot nybyggt uterum med massvis med öppningsbara dörrar. Det är mestadels övervåningen som jag tänker på överlag. Själva värmen vet jag att det är svårt att göra något åt så det är framför allt att det blir väldigt kvavt jag helst hade fått in lite mer ventilation för.

På övervåningen så är det enbart en balkongdörr i ena sovrummet och två fönster i andra sovrummet.
 
J jooh skrev:
Tack för snabbt svar! Nedervåningen har (enligt mig) ett helt acceptabelt klimat då vi på varma sommardagar ändå har öppet mot nybyggt uterum med massvis med öppningsbara dörrar. Det är mestadels övervåningen som jag tänker på överlag. Själva värmen vet jag att det är svårt att göra något åt så det är framför allt att det blir väldigt kvavt jag helst hade fått in lite mer ventilation för.

På övervåningen så är det enbart en balkongdörr i ena sovrummet och två fönster i andra sovrummet.
Det är luften som kommer in på nedervåningen som stiger uppför trappen och ska hjälpa till att kyla sovrummet på sin väg ut genom fönstret. Huset fungerar som en skorsten.Det suger in luft nere och släpper ut den högst upp. Ventilationen på vintern fungerar likadant.Släpps det in för mycket luft på nedervåningen så kommer det inte in nån luft i friskluftsinsläppen på övervåningen heller. Det som känns kvavt är förknippat med temperaturen.
 
Håller med exerg om lösningen med myggnät på nedervåningen och sovrummen. Vi gör så själva i vårt hus. Faktum är att jag i detta nu njuter av en stilla sval bris genom huset trots att det är vindstillan ute. Värmen på övervåningen tar sig ut genom sovrumsfönstrens myggnät (egenbyggda ramar som fästs magnetisk mot fönsterkarmen) och drar samtidigt in sval luft på nedervåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.