Jag har ett hus byggt 1971 med oljepannan original som stod i källaren från denna så var en skorsten i metall ansluten upp genom huset till taket och i samma "kulvert" gick också två ventilationsrör för källaren. 1 rör till toaletten och 1 rör för bastu och badrum. På senare år har oljepannan kastats ut till förmån för Luft-vatten värmepump varför skorstenen nu är pluggad.

Vi har sedan vi köpte huset för ca 1 år sedan funderat på hur vi kan täcka in dessa rör då dom är fruktansvärt fult installerade i taket på källaren. Men idag när jag gick och grubblade så slog det mig att jag kan istället helt enkelt ta bort hela ventilationen genom skorstenen och vid mitt stundade takbyte också ta bort hela skorsten så jag slipper det extra hålet.

Ventilationen i källaren löser jag genom två pax fläktar på strategiska platser i badrum och toalett samt två inlopp i dom två andra rummen.

Tänker jag fel eller borde inte detta vara helt möjligt istället?

//Sammy
 
Absolut är detta en möjlighet. Och du har inga planer på att ha en kamin för myseldning och ha kvar skorstenen?
 
Jag har funderat lite över det men det kommer nog behövas ganska mycket jobb med den befintliga skorstenen då det är i princip ett stort fågelbo på vinden och jag irriterar mig ganska mycket på rören i taket i källaren.

Tänkte dra en ny pipa isf till en eventuell ny skorsten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.