Har gått igenom en massa kök här, och många av er använder inbyggnadsugnar en bit upp i ett högskåp kombinerat med micro placerat lååångt från spis och fläkt.

Funkar det verkligen att köra ugnen utan att ha ngn ventilation mer än lufthål i skåpen? Vad är det för rekommendationer gällande inbyggnadsugn och ventilation? Jag kan nämligen inte få till ngn fläktkanal till andra sidan mitt kök där jag igentligen vill placera ugn, precis som Nonex har gjort.  http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=8913 . Jäkla snyggt kök förresten Nonex!

Kanske det är min spis/ugn från -79 bara som spyr ut en massa gosigheter när man öppnar ugnsluckan och som tur är tar sig fram till fläkten! :p

/ Fredrik
 
Hej Fredrik
Har haft samma fundering, i råd och tips jag läst från kockar mm, rekomenderar de inte placering av ugn i högskåp långt från fläkten. Utan rekomenderar placering av ugn under spishäll alt. hel spis med ugn.
Det går inte att undvika att det strömmar ut massa matos när man öppnar ugnsluckan.
/Monica
 
Hejsan,

Vi har inbyggnadsugn i ett högskåp ca 3 meter från fläktkåpan och jag tycker det har funkat bra. Ugnen används väl inte dagligen direkt, men iaf nån gång i veckan och som sagt...det funkar för oss. Enda nackdelen är att ugnen hamnat lite för nära hallen och ibland när man öppnar luckan och värmen går upp i taket så drar brandvarnaren i hallen igång...haha

//P
 
Många brukar sätta en ventilation iform av plast eller trä i sockeln eller takanslutningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.