Jag har anlitat en hustillverkare som byggt ett hus åt mig och en carport med tillhörande isolerat förråd som värms upp med elradiatorer. Förrådet har varken vatten eller avlopp.

Efter att jag flyttat in (i höstas) har jag sett att det inte finns någon ventilation i förrådet. Jag är inte särskilt kunnig, men ventilation brukar ju vara bra att ha...

Jag frågade hustillverkaren om saken, och fick veta att det inte ska vara någon ventilation eftersom det inte kommer in någon fukt där som behöver ventileras ut, så som det t.ex. gör i ett garage där man kör in en våt bil.

Om de har rätt, så är det givetvis bra att det inte läcker ut någon värme genom onödiga ventilationshål.

Har de fel är det ju tråkigt den dag det resulterar i någon sorts problem.

Har hustillverkaren rätt och jag oroare mig i onödan?
Eller bör jag protestera och kräva ventilation?
Eller kanske helt enkelt själv ta upp ett lämpligt ventilationshål i väggen? Hur svårt kan det vara i en träbyggnad?
 
Myld skrev:
Jag har anlitat en hustillverkare som byggt ett hus åt mig och en carport med tillhörande isolerat förråd som värms upp med elradiatorer. Förrådet har varken vatten eller avlopp.

Efter att jag flyttat in (i höstas) har jag sett att det inte finns någon ventilation i förrådet. Jag är inte särskilt kunnig, men ventilation brukar ju vara bra att ha...

Jag frågade hustillverkaren om saken, och fick veta att det inte ska vara någon ventilation eftersom det inte kommer in någon fukt där som behöver ventileras ut, så som det t.ex. gör i ett garage där man kör in en våt bil.

Om de har rätt, så är det givetvis bra att det inte läcker ut någon värme genom onödiga ventilationshål.

Har de fel är det ju tråkigt den dag det resulterar i någon sorts problem.

Har hustillverkaren rätt och jag oroare mig i onödan?
Eller bör jag protestera och kräva ventilation?
Eller kanske helt enkelt själv ta upp ett lämpligt ventilationshål i väggen? Hur svårt kan det vara i en träbyggnad?
I princip har hustillverkaren rätt. Så länge ingen ska vistas där inne längre stunder eller inget fuktigt tas in regelbundet så behövs egentligen ingen ventilation.

Jag tycker dock det blir en betydligt fräschare känsla med lite ventilation. Många saker luktar svagt (flyktiga ämnen och emissioner) såsom t.ex. gummit i vinterdäck, mm. mm. Är det desutom diffplast på insidan så huset verkligen är tätt så tycker jag en liten luftomsättning är än mer nödvändig för fräschetskänslan!

Att ta upp ett 100mm ventilationshål är en barnlek i ett träregelhus. Kostar inte många kronor vare sig i inköp eller i försämrad isoleringsförmåga.
 
Tack!

Om jag nu bestämmer mig för att ta upp ett ventilationshål, hur ska jag tänka när det gäller placering?
Högt eller lågt?
Nära dörr och fönster (det enda fönstret sitter på samma vägg som dörren) eller långt ifrån?
Nära radiator eller långt ifrån?
 
Högt tvärs från dörren skulle jag satt den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.