Skall installera en dusch på bottenvåningen i en gammal timmerkåk.
Skorstenen sitter i andra änden av huset mot vart duschen kommer vara.
I nuläget självdrag.
Kommer ha någon typ paxfläkt i duschrummet.

Funderar om det vettigaste är att dra frånluften från duschen rakt ut genom (ytter)väggen, eller om man skall dra en lång kanal till "vanliga" frånluften borta i skorstenen?
Tänker att risken borde öka att fukt stannar i kanalen ju längre den är? :confused:

Hur skulle ni gjort?
 
Yttervägg!
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi har paxfläkt i yttervägg i sommarstugan som är ett gammalt timmerhus. Fungerar och är nog klart enklare än andra alternativ.
 
  • Gilla
Ia_ och 1 till
  • Laddar…
Om huset inte är väldigt gammat kan det finns stålstänger i väggen. Kan ju vara trist att pricka en sådan i håltagningen.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Om huset inte är väldigt gammat kan det finns stålstänger i väggen. Kan ju vara trist att pricka en sådan i håltagningen.
Har inget exakt byggår, men äldre än 1895.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Vi har paxfläkt i yttervägg i sommarstugan som är ett gammalt timmerhus. Fungerar och är nog klart enklare än andra alternativ.
Tack för svar.
Detta är tänkt att vara åretrunt-standard.
Trist att inte kunna få all ventilation ihopkopplad, men man kanske bara får rätta sig efter läget ibland. :cool:
 
I Ia_ skrev:
Trist att inte kunna få all ventilation ihopkopplad, men man kanske bara får rätta sig efter läget ibland.
Det finns ingen fördel med det, jag har köksfläkt till skorsten mitt i huset, två badrum på två olika våningsplan där det ena (på övervåningen) har takventil upp på taket, det andra (på bottenvåningen och i andra änden av huset mot yttervägg) har takventil till utlopp på fasaden.
Korta kanaler är väl bäst, ingen kondens i långa rör.
 
U
Vet du om murstocken är om-murad någon gång eller om den är från byggåret?
Om du inte eldar ofta och murstocken är gammal så är det inte bra att leda fuktig luft via den. Kan ju gå med insatsrör för att minska risken, men det blir väldigt mycket bökigare än en frånluftsventil i fasaden.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det finns ingen fördel med det, jag har köksfläkt till skorsten mitt i huset, två badrum på två olika våningsplan där det ena (på övervåningen) har takventil upp på taket, det andra (på bottenvåningen och i andra änden av huset mot yttervägg) har takventil till utlopp på fasaden.
Korta kanaler är väl bäst, ingen kondens i långa rör.
Finns vissa fördelar med det.
Tack för input och delad info om hur du löst det! :D
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Vet du om murstocken är om-murad någon gång eller om den är från byggåret?
Om du inte eldar ofta och murstocken är gammal så är det inte bra att leda fuktig luft via den. Kan ju gå med insatsrör för att minska risken, men det blir väldigt mycket bökigare än en frånluftsventil i fasaden.
Skorstenen är senare, 1946.
Det är vad någon skrivit på den, i alla fall. :p
 
Det enda som skulle motivera en lång och bökig kanaldragning är om ni tänker skaffa FTX-ventilation.
 
  • Gilla
Ia_ och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Om huset inte är väldigt gammat kan det finns stålstänger i väggen. Kan ju vara trist att pricka en sådan i håltagningen.
Du får gärna berätta under vilka tidsperioder och delar av landet där det varit vanligt med stålstänger i timmerväggar. Jag har inte hört talas om det i Småland åtminstone.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du får gärna berätta under vilka tidsperioder och delar av landet där det varit vanligt med stålstänger i timmerväggar. Jag har inte hört talas om det i Småland åtminstone.
Jag har hört talas om det som förstärkning om man exv. byggt till eller tagit upp nya öppningar i timmerstommen. Då borrar man ett långt hål uppifrån vid sidan av den nya öppningen och drar en stång ner genom timmerstockarna.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag har hört talas om det som förstärkning om man exv. byggt till eller tagit upp nya öppningar i timmerstommen. Då borrar man ett långt hål uppifrån vid sidan av den nya öppningen och drar en stång ner genom timmerstockarna.
Precis men även för att dra ihop stockarna i ett nytt hus gör / gjorde man så. Då handlar det mer om väggens täthet imo.
 
Redigerat:
In med en fuktstyrd fläkt i ytterväggen, kanske med ”kalkrasspjäll”, och glipa under dörren in till badrummet. Klart!
 
  • Gilla
Ia_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.