Har upptäckt att jag "råkat" täppa igen lite springor etc i renoveringen som håller självdraget vid liv (dvs tilluft) i vårat eluppvärmda 70tals radhus.
Är nyfiken på att installera tilluft bakom elementen och tittat på lösningar från Fresh, Purmo och någon till. Ser ju helt enkelt ut som bra grejer, men måste man göra det så komplicerat? Räcker det inte att ha en ventil av typen tallriksmodell bakom elementet?
Visst, man kanske inte får den perfekta funktionen som med de andra som finns tillgängligt på marknaden men något måste väl tilluften värmas upp? Eller vad tror ni?

Kan ju vara knöligt att ha dem bakom elementet om man behöver justera något, men våra upphängningar av elementen är så lätta, så det är inget problem egentligen.
 
Vi har testat både och. Vanlig fresh ovan fönstret gör att man verkligen känner KYLAN vintertid. Numera är nedre delen tejpat. Då åker luften upp i taket. Dock känns lite isigt o kallt på visa ställen framför ventilen. Skulle behöva en som blandar luften.
Min son har en likadan precis bakom elradiator. Det känns med att det drar. Dock inte lika mycket. Den luften värms bakom radiatorn, innan den når resten av rummet.

Idag tycker jag att det är bättre att ha ventiler bakom raddar.
 
  • Gilla
brabrabra11
  • Laddar…
Tack för info. En ventil högt upp går bort, man kanske ändå skall satsa på nåt färdigt. Nån som vet vad fresh, purmo osv lösningen kostar ungefär?

/Janne
(Skickat från min mobil)
 
Om du inte är märke fixerat, kan du köpa hela satser på Byggmax för 199 styck. Fi 100.
 
BigGitt skrev:
Om du inte är märke fixerat, kan du köpa hela satser på Byggmax för 199 styck. Fi 100.
Ahh.. nä, tänkte mer på de färdiga lösningarna för tilluft bakom element som både Fresh, Purmo och Acticon har... ;)
 
Aha? Ja. De verkar ok. Vet inte vad dessa kostar. Vi körde med vanliga även bakom elrad. O det fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.