Tänkte ta tag i det och byta till en Pax Calima men insåg då vid mätning att den är ju för stor för att slippa göra stora ingrepp.

Diametern är 154mm på de som sitter nu och Calima är ju 177 stycken blir svårt..

Vad finns för annan lösning i taket som passar befintligt rör?
 
  • En gammal ventilationsöppning i taket med en diameter på 154 mm, omgiven av vitmålade brädor och några skruvar som fixerar ramen på plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterdiametern på Calima är 177 mm, diametern på stosen är 100 mm (alltså den delen som ska upp i taket), så det borde väl inte vara något problem?

Måttskiss av PAX Calima med ytterdiameter 177 mm och diameter på stosen 100 mm, sida och överhead vy visad med mått i millimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit:
Eller du menar att det blir ett problem eftersom den sitter så nära vägg?
 
Redigerat:
Ja exakt blir ju för nära väggen så visst den passar i röret men sen då… 🤣 du kan ju som inte kapa till fläkten så den passar mot väggen.
 
Ser jag rätt blir den för stor också… om jag inte vill flytta röret alt göra ingrepp i vägg i våtrum.
 
K
R Ro36 skrev:
Ser jag rätt blir den för stor också… om jag inte vill flytta röret alt göra ingrepp i vägg i våtrum.
Tänkte att den kan sitta utan stos samt inte behöver sitta 100% centrerat på röret, men kanske blir för tajt ändå.
 
Hur ser det ut i taket om du skruvar ner tallrikventilen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.