Hej, vi har behov av att installera ventilation i vårt hus eftersom vi bitvis har dålig luft. Huset är 140 + 140, där nedanplan är en källare/suterrängvåning. Vilken lösning hade ni kört? Jag är inne på att bygga ut frånluftsanläggningen som finns I toalettutrymme Idag och sätta frånluft även I sovrummen. Samt sätta en fläkt som drar på vinden. Idag har jag tre pax fläktar; en på badrum uppe, en på gästtoa samt en I badrum nere. Borde jag även sätta in FTX? eller räcker det med frånluft? Hur gör jag med källaren? Finns idag endast frånluft I tvättstugan. Buggaren
 
I sovrummen ska du ha tilluft, dvs ventiler direkt ut, antingen "hål i väggen" eller fönster med inbyggd ventil. Frånluft i badrum och köksfläkt är helt rätt. Kontrollera att badrumsdörrarna inte är för täta, det ska ju sugas in luft från hela huset så att det sugs in frisk luft i ventilerna i sovrummen.
 
Tack! Så har jag redan. Men har behov av högre omsättning av luften I sovrummen. Förstår att jag kan åstadkomma detta genom en kraftigare fläkt som drar på taket och då från våtutrymmena endast (som I sin tur drar från sovrum) men jag är ändå inne på frånluft I sovrum. Om det drar ut luft så tvingas ny in via tilluften. Buggaren.
 
Visst kan man göra som man "vill" men det är ju bättre att göra enligt branschstandard. UNderlättar ju vid en eventuell försäljning att man inte har en massa felpåpekanden vid besiktning t,ex. Sovrummen är de rum man tillbringar stor tid i, och där vill man såklart ha den bästa luften för sin familj.

Enligt boverket:
Ventilationen ska också medverka till att föroreningar inte sprids från mindre rena rum till rena rum, exempelvis från kök och WC till sovrum och vardagsrum.
Det brukar vara svårt att få till tilluften ifrån spaltventiler på övre våningen med frånluftventilation, på grund av självdrag. det kan bli att övervåningens luft "står still" och de mesta tilluften kommer via nedervåningen.

Jag hade samma problem hemma, FTX löste mitt problem.
 
Redigerat:
Helt klart ska du installera FTX ventilation. Du kommer bli smått lyrisk av luftkvaliteten när installationen är klar. Dessutom har du mycket att vinna när det gäller energibesparing.

Har du tummen på rätt ställe är detta en sak du kan installera själv.

Håller själv på att slutföra mitt andra självinstallerade system nu i ett suterränghus 2x130 kvm. Heru 130 med EC motorer.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
tommib
Instämmer helt ang FTX. Lite dyrare och besvärligare vid installation men sparar väldigt mycket driftkostnad längre fram när du kan återvinna värmen. Även skåne blir kallt på vintern.....
 
Kan bara hålla med - FTX (Från- o Tilluftsventilation (X=återvinning av frånluftens värme)) rekommenderas.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.