Hej,

Ska strax börja med avloppet. Problemet är om ventilationen av avloppet är OK.

Jag kommer att ha ett 110 rör som går i centrum av lokalen, upp igenom taket. Vid våning 2 kommer den att "svänga" 90 grader för att sedan ta sig vidare till badrum / kök.

Min fråga är om jag behöver dra rör för ventilationen i badrum och/eller kök, för att sedan koppla ihop det med det centrala röret. Eller om det räcker med den planerade som går i centrum. (Som ritningen visar)

Ritning finns bifogad, samt 3d ritning som kan visas online nedan. (Har färglagt avloppsrören)

https://a360.co/3FJIo4Z

Tack på förhand!
 
Friendly Bump!

Hade verkligen uppskattat åsikter
 
Lekman som lekt rörmokare, är det något som ser helgalet ut på bilderna?

Annars så lägger jag golvspånskivor över detta kommande helg!

Har försökt att göra det så tydligt jag kan, i förhoppning om att någon fackman kan hjälpa mig ifall jag är helt fel ute.

Tack på förhand !
 
  • Installation av avloppsrör, ventilation och duschbas i byggfas, anmärkt med röd text och vattenpass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör i takstomme, träbalkar, OSB-skivor, byggnadskonstruktion, isoleringsmaterial, metallbeslag, inomhus byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av rör under golv; märkning för diskmaskin och vattenledning; oavslutad konstruktion; trästomme och OSB-skivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis byggd ventilationsstruktur i ett vindsutrymme med isolering och gipsskivvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhus byggarbetsplats med synliga ventilationssystem rör och byggmaterial, i delvist färdigställt skick.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem för avlopp under konstruktion med etiketterade delar för toalett, ventilation och diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jochi och 1 till
  • Laddar…
Hej, Tittar jag på din 3D-ritning så ser det bra ut med luftning, räcker med 1 st 110mm luftning i detta fallet om jag tolkar avstånden rätt vill säga. Oluftad ledning får max vara 10m.
På din avloppsdragning (groda) så ser det ut som om du har lagt in två st 75 luftningar vilket om jag tolkar allt rätt är överflödiga (räcker om stammen är luftad som tidigare nämnt).
Det som du också behöver tänka på är hur dusch och wc stol kopplas, dvs golvbrunn skall ej vara kopplad i rakt led från toalettstolen, då finns det risk att få upp avloppsvatten i denna.

Hoppas jag inte kom försent med input.
 
3 321Martin skrev:
Hej, Tittar jag på din 3D-ritning så ser det bra ut med luftning, räcker med 1 st 110mm luftning i detta fallet om jag tolkar avstånden rätt vill säga. Oluftad ledning får max vara 10m.
”På din avloppsdragning (groda) så ser det ut som om du har lagt in två st 75 luftningar vilket om jag tolkar allt rätt är överflödiga (räcker om stammen är luftad som tidigare nämnt).
Tack för inputen! Hade på känn att luftnings. Var överflödigt, men följde ritningar från ”Hammerpedia”.

3 321Martin skrev:
Det som du också behöver tänka på är hur dusch och wc stol kopplas, dvs golvbrunn skall ej vara kopplad i rakt led från toalettstolen, då finns det risk att få upp avloppsvatten i denna.

Hoppas jag inte kom försent med input.
Åter igen tack! Om jag tolkar dig rätt har jag gjort fel här, så vattnet från toan har rakt led emot golvbrunnen i vattnets färdriktning? Jag har medvetet inte byggt igen avloppet.
 
  • FD3F419F-A019-48FA-8630-760F074051CE.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Haha hammerpedia vet jag inte riktigt vad det är.

Ja det ser så ut, jag skulle rekommendera att du går förbi duschen med 110ledningen och sen går parallellt med en 75 i typ 50cm för att sedan ansluta. Det handlar i princip om att göra det så svårt som möjligt för avloppsvattnet från WC’n att nå golvbrunnen :)
 
  • Handritad skiss av ett oklart schema eller plan med bokstavsförkortningar och streckade linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.