Hej,
Tänkte kolla om jag kan få lite bra råd eller tips att tänka på vid ventilering av min nya ateljé.

Kort beskrivning
Huset står på pelare, är 35 m2 med full isolering av nedervåningen samt vind. Kortsidan är 5 m och långsida 7 m. Nedervåningen ska vara fullt öppen, inga rum. Vinden är enbart för förvaring. Uppvärmning med hjälp av en luftvärmepump på södra kortväggen. Norra kortväggen är en fönstervägg med treglas fönster, 4 st. Huset används då och då, mao det kan stå oanvänt emellanåt.

Ventilationstanke
Jag tänker ta upp ett friskluftsintag på nedervåningen södra kortsida bredvid luftvärmepumpen. Sen tänker jag en ventil i taket på vid norra kortsidan att leda upp luft via till vinden. Sen tänker jag en frånluftsventil i södra kortsidan på vinden. Denna ska ev kompletteras med en fläkt. Mao så färdas luften tvärs nedervåningen, upp till vinden och tillbaka.

Mina funderingar:
Risken med att dra upp luften på en ngt svalare vind?
Lämplig pump på vinden. Ska vara riktigt tyst.
Att få luften att sprida sig i ateljén.

Tacksam för tips och idéer,
Nissemann
 
Hej,
bifogar bild. Schematisk illustration av ventilationssystem i ett hus med angivna riktningar och komponenter som fönster och fläktar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nissemann
 
Kondens på vinden om det är kyligare där! Du behöver en oms på 12,26l/s i huset 35*0,35= behovet. Du skall ha spirorör inte slang även isolera röret med kondensmatta.
 
Hej
skakar liv i denna igen för jag behöver bli klar. Första upplägget kändes dyrt. Nu väljer jag mellan 3 st paket. Ska nämna att vinden är fullt isolerad så jag tänkte värmeförflytta dit. Huset använd som ateljé, Mao inget alls under perioder och då skulle man vilja minska ventilationen till ett minimum men ibland av upp till 15 pers och då vill man ha kontroll på flödet)

Paket 1 (dyrt) kanske för häftigt.
Östberg IRE på vind för utblås på gavel mot söder. Varvtalsregulator krävs.
2 st inlopp Fresh TL 98F på nedervåning längs med söder kortsida
2 st EFF 80 frånluftsventiler genom gipstak till övervåning.
Princip: Fläkt skapar undertryck på övervåning och drar luft genom nedervåning upp till övervåning via frånluftsventiler

Paket lagom
Pax calima (med app kan jag reglera fart från nedervåning)
1 st inlopp Fresh TL 98F på nedervåning längs med söder kortsida
2 st EFF 80 frånluftsventiler genom gipstak till övervåning.
Princip: Fläkt skapar undertryck på övervåning och drar luft genom nedervåning upp till övervåning via frånluftsventiler

Paket självdrag
Utlopp genom södra gavel på vind (kan man köpa sådan färdiga typ en Fresh TL98F fast för utlopp.)
1 st inlopp Fresh TL 98F på nedervåning längs med söder kortsida
2 st EFF 80 frånluftsventiler genom gipstak till övervåning.
Princip: Den ngt varmare nedervåningen trycker luft upp genom frånlufttsventilerna till vinden och sedan ut. Nackdel att de stora fönstrens kyler lyften och då skapas undertryck under frånluftsventilerna uppåt.

Grymt tacksam för idéer och synpunkter.

Nissemann
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.