Hej.
Håller på och renovera en stuga på 50 kvadrat. Funderar på att köra en paxfläkt som får gå konstant på toan som frånluft. Kapa av toadörren lite så att de blir en luftsplalt. Vad tror ni om de, kommer det vara tillräckligt.

Kan tillägga att de även kommer monteras en luftvärmepump. Den kanske även byter ut luften i stugan?

Eller vilket sätt skulle du ha kört på?
 
Luftvärmepumpen påverkar inget.
Viktigt att du har tilluftsventiler.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
B Byggoo skrev:
Hej.
Håller på och renovera en stuga på 50 kvadrat. Funderar på att köra en paxfläkt som får gå konstant på toan som frånluft. Kapa av toadörren lite så att de blir en luftsplalt. Vad tror ni om de, kommer det vara tillräckligt.


Kan tillägga att de även kommer monteras en luftvärmepump. Den kanske även byter ut luften i stugan?

Eller vilket sätt skulle du ha kört på?
Du behöver nog en fläkt i köket också!
 
A AndersS skrev:
Luftvärmepumpen påverkar inget.
Viktigt att du har tilluftsventiler.
Jo, ska dit med tillluft också
 
Ulltand Ulltand skrev:
Du behöver nog en fläkt i köket också!
Typ en paxfläkt tänker du? Eller finns de någon annan variant av fläkt?
 
B Byggoo skrev:
Typ en paxfläkt tänker du? Eller finns de någon annan variant av fläkt?
Skulle gissa på att det avser en köksfläkt.
 
A AndersS skrev:
Skulle gissa på att det avser en köksfläkt.
Köksfläkt ska såklart dit. Kanske gör så att jag monterar en pax på toan, sen låter man köksfläkten gå på låg effekt konstant?

Edit: blir kanske jobbigt att höra konstant surr från pax och köksfläkt...
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi har en sådan här "historia", snäppet större, på vårt fritidshus och tycker det fungerar bra. Ger lite extra värme men framför allt hjälper till med ventilation då den blåser in förvärmd luft.
Och vintertid när vi har underhållsvärme så blir den extra ventilationen uppvärmd och inte kalluft.
Finns olika åsikter om nyttan men vi är nöjda och fläkten drivs av egen solcell.
Har rullat i 15 år problemfritt.

https://www.bauhaus.se/solvarmepanel-sunwind-airplus-100-323621
 
B Byggoo skrev:
Köksfläkt ska såklart dit. Kanske gör så att jag monterar en pax på toan, sen låter man köksfläkten gå på låg effekt konstant?

Edit: blir kanske jobbigt att höra konstant surr från pax och köksfläkt...

Det burkar fungera fint!
 
Jag har en liten villa på 79 kvadrat invändigt.
Jag har bara en ventilationsfläkt som suger luften från våtrummen. (badrum och tvättstuga)
Den går på lägsta hastighet året runt. Kan vrida upp när det är riktigt varmt och jag vill få in svalare luft före läggdags.

Det sitter fyra luftintag på väggarna i huset.
Har givetvis även en köksfläkt men den används ju bara vid matlagning.
 
Lutar just nu åt att montera pax i den kombinerade toan/tvättstugan. Och ifall de inte inte skulle räcka till så monterar jag en till pax i köket!
 
B
Vi har någon liknande denna:
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...TSIQ5nzPlqcSJsUbqEvRY0zAL1p_cAPEaAqI5EALw_wcB

Det ska vara ett kontinuerligt flöde I badrum alltid. Denna gasar upp lite extra när det blir fuktigt (när nån duschar). Låter rätt lite.

Finns nån variant som mäter VOC och alltså kör fläkten extra när det luktar mök, men jag vet inte hur bra det funkar. Min har inte den funktionaliteten.
 
Har du köksfläkt behövs ingen annan fläkt i köket.
Vi kör PAX i badrummet som går konstant och ökar hastighet vid högre fukthalt, samt en återfjädrande brytare för att manuellt kunna öka hastigheten där fläkten har timerfunktion.
Tilluft i sovrum och allrummet.
Fläkten går på lågvarv året runt, även då vi har underhållsvärme. Solarventi sitter bredvid LLVP på samma vägg.
 
A AndersS skrev:
Har du köksfläkt behövs ingen annan fläkt i köket.
Vi kör PAX i badrummet som går konstant och ökar hastighet vid högre fukthalt, samt en återfjädrande brytare för att manuellt kunna öka hastigheten där fläkten har timerfunktion.
Tilluft i sovrum och allrummet.
Fläkten går på lågvarv året runt, även då vi har underhållsvärme. Solarventi sitter bredvid LLVP på samma vägg.[/QUOTE
A AndersS skrev:
Har du köksfläkt behövs ingen annan fläkt i köket.
Vi kör PAX i badrummet som går konstant och ökar hastighet vid högre fukthalt, samt en återfjädrande brytare för att manuellt kunna öka hastigheten där fläkten har timerfunktion.
Tilluft i sovrum och allrummet.
Fläkten går på lågvarv året runt, även då vi har underhållsvärme. Solarventi sitter bredvid LLVP på samma vägg.
Känner att de blir jobbigt att lyssna på surret från köksfläkten konstant, iaf den som vi har hemma i huset låter mycket på lägsta hastighet... känns som en pax låter betydligt mindre
 
Men du behöver ingen Pax-fläkt i köket om du har en i badrummet och bara 50 kvm totalt.
 
  • Gilla
Byggoo och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.