Ska högt upp på väggen båda sidor av mitt uterum borra in friskluftsintag och utsläpp.
Då rummet är isolerat och uppvärmt året runt vill jag kunna begränsa in och utluft från rummet.

Finns det snygga bra ventiler där jag på utsidan har ett vanligt galler med något nät
och på insidan något som går att justera luftinsläpp?
Gärna något snöre eller liknande som hänger ner då de kommer sitta högt upp på vägg.

Jag har ingen plats i framkant då där har jag en grov limträ så tanken är att sätta på gavlarna.
Har även en tanke att sätta en värmestyrd fläkt som går igång vid 40grader och då suger ut luft.
Tänker mig dagtid när jag inte är hemma och inte vill att växter i rummet ska dö av värmen :cool:
pulpet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ventilen består av en utedel, galler med nät, ett rör i väggen och en innedel. Det finns innedelar med snöre modell fälllucka som öppnas stegvis, men i ytterläget slår igen, så man kan börja om.

Jag känner däremot inte till någon variant som både styrs med snöre och har fläkt. Kanske får du göra separata ventilen för snörstyrningen och utblåsfläkten.

Värmestyrda fläktar finns det gott om, bl a sådana som flyttar värme mellan olika rum, om man har braskammin e dyl.
 
Tack. Du har inte något tips på var jag hittar en ventil som har innedel med snöre?
 
Skall du montera fläkt som suger ut den varma luften så får det nog vara en med rejält sug.
Vi har monterat denna i vårt uterum: http://www.jula.se/ventilationsflakt-37w-414029 och den räcker inte till. Temperaturen stiger ändå trots att fläkten går för fullt och tilluften sitter på skuggsidan av uterummet. Fläkten startar vid temp över 30 grader på lågfart för att sedan gå över till fullfart när tempen överstiger 32-33 grader men topptempen kan ändå bli både 40 grader och högre.
Solens uppvärmande strålar är väldigt effektiva på ett varmisolerat uterum.
 
roli skrev:
Skall du montera fläkt som suger ut den varma luften så får det nog vara en med rejält sug.
Vi har monterat denna i vårt uterum: [länk] och den räcker inte till. Temperaturen stiger ändå trots att fläkten går för fullt och tilluften sitter på skuggsidan av uterummet. Fläkten startar vid temp över 30 grader på lågfart för att sedan gå över till fullfart när tempen överstiger 32-33 grader men topptempen kan ändå bli både 40 grader och högre.
Solens uppvärmande strålar är väldigt effektiva på ett varmisolerat uterum.
Är den tyst och bra? Hur styr du detta med temperaturen, när den ska gå och vilken hastighet den ska ha?

Alternativet skulle vara att köra en större kanalfläkt modell denna. Men jag har en liknande till köksfläkten och den låter rätt mycket på fullvarv. Behövs ju en bra styrning också.

ostberg-kanalflakt-ck-160-c.jpg
 
Suhagg skrev:
Är den tyst och bra? Hur styr du detta med temperaturen, när den ska gå och vilken hastighet den ska ha?
Den fläkten som jag länkade till är jag inte nöjd med då den låter en del, kunde fått vara tystare. Kan kanske lite bero på hur jag har monterat det, kanske en del är stomljud som kanske går att bygga bort då den sitter monterad via en konsol i en takstol.

Styrningen sköts av två stycken serie kopplade bimetalltermostater med växlande kontakt som jag hade liggande. Den ena sköter on/off den andra låg/hög.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.