Den här ventilen småskvätter konstant i ledningen till vänster. Påfyllning till golvvärmen samt nån form av säkerhetsventil..
Ventiler och kopparledningar för golvvärme med en påfyllningsventil och säkerhetsventil i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tips på åtgärder mottages tacksamt. :oops:
Är det bara o ringa röris eller..
 
Det är säkerhetsventilen till varmvattenberedaren och det är helt normalt att det kommer en skvätt varje gång beredaren värms upp och vattnet expanderar.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är säkerhetsventilen till varmvattenberedaren och det är helt normalt att det kommer en skvätt varje gång beredaren värms upp och vattnet expanderar.
Det är alltså ett mindre konstant flöde i golvbrunnen där vänstra ledningen samt från exp kärlets säkerhetsventil. Inte bara när vpn gör vv. alltså. :thinking:
Rostiga vattenrör kopplade till en golvbrunn, med fokus på ett rör i tratten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kolla högra röret i tratten.
 
Jag läste nåt om att motionera säkerhetsventiler i en annan tråd... Om ja, hur gör jag? :oops:
 
Normalt vrider man vredet/hatten moturs ett par gånger så lite vatten strömmar ut och sedan stängs ventilen igen.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
J Josth skrev:
Normalt vrider man vredet/hatten moturs ett par gånger så lite vatten strömmar ut och sedan stängs ventilen igen.
Nåt man "bör" göra?
Eller är det som droppnäsa eller ej? ;)
 
Jag vred motsols på den och den släppte ute lite, sen vet jag inte om jag vred för mycket för och trycket ökade varpå skvallerröret hoppade ur tratten och.. ja :surprised:

När jag fick stopp på den var det tyst, men strax efter började det susa i ventilen som om det är ett svagt flöde.

Misstänker nåt är knas med säkerhetsventilen va?!

Röris behövs för att koppla ur en golvvärmeslinga, han får titta på den där också. :whistle:
 
Den bör motioneras och kontrolleras nån gång per år iallafall. Vrid runt den några varv och se om den tätar bättre sen.
 
useless useless skrev:
Den bör motioneras och kontrolleras nån gång per år iallafall. Vrid runt den några varv och se om den tätar bättre sen.
Är det bara o vrida varv efter varv?
Stänger den på samma ställe varje varv?

Blev småblött.. :p
 
Ny ventil på plats, rörisen kom före frukost i torsdags.
Nyinstallerad ventil på vattenrör med äldre kopparrör i bakgrunden och en bortkopplad blå ventil på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är det både tyst och noll flöde i skvallerröret.
Fick golvvärmen bortkopplad och tömd för hallen också så nu är det bara att riva vidare där. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.