Tjoho!

Då jag har justerat in värmeanläggningen i huset så har jag skruvat bort alla termostater för att släppa på fullt flöde överallt!

Nu då jag är klar och skulle tillbaka med termostaterna hittade jag ett element där ventilen var intryckt max och satt fast, men det elementet har ändå varit varmt överallt!?

Elementslingorna är av 1-kretssystem och från källaren upp till entreplanet går 6 rör, alltså 3 slingor! Detta element är på entreplan men jag vet inte om det är ensam på slingan eller ej.

Här är en bild på termostaten, hur vet jag ens om den fungerar som den ska då den och elementen är förmodligen från 1969/1970?
DSCN2475.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elementet där piggen i ventilen satt fast i bottenläget, 2mm är bottenläge på ett annat element!
DSCN2477.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog en polygrip och motionerade piggen, efter några drag och tryck så gick den enkelt ut själv efter jag tryckt in den. 4mm är ytterläge även på andra element!
DSCN2478.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågorna är då om jag fattat helt fel, är inte elementet helt avstängt om piggen är intryckt till max?

Hur vet jag om termostaterna fungerar?
 
Hej ..
det skall sitta ett gummimembran inne i ventilen, om inte jag har fått fel information om detta och det är piggen som trycker in detta och som då gör att ingen värme komma fram. den delen med piggen på kan du lätt byta utan att riskera att söla ner, det är bara till att skruva bort och ersätta med nya friska. Tusan också ..kommer inte ihåg vad dom heter .. men det är nog dax för ett byte av ventilerna så blir det mera lättjusterat i ett antal år framöver , har själv detta problem och skall byta alla mina ventiler nu till våren . Troligtvis har du där en trasig ventil. Man brukar få knacka försiktigt på ventil för att få den att släppa men du hade tur..
Vänligen
Eti..
 
Så då är det bara låta allt vara och hoppas det håller ihop under vintern!?

Den ventilen är alltså paj och släpper förmodligen på full gas hur än piggen står?

Men för att byta membranen bakom piggen måste jag väl stänga av pumpen och vara beredd på en viss vätskeförlust då vattnet borde ligga tätt mot membranet?

Ett sommarprojekt mao! ;)

Tusen tack eti
 
Där måste du byta hela ventilen .. stänga av cirkulationspumpen , och vattnet därefter tappa ur en del vatten från systemet sen kan du byta utan risk men har du inte gjort detta tidigare så anlita en vvs-are så det blir riktigt tätt när sen vattnet kommer på igen..
Lycka till
Eti..
 
Tack för dina svar, min VVSare ska få åta sig det jobbet till sommaren! Jag gillar inte att hålla på med lin och grejjs, bättre nån som kan får fixa det dära!

Hur vet jag om själva termostaten är hel? Antar fjädern är det enda som kan bli utslitet? eller är det något i själva stora plastvridgrejjen också?
 
förmodligen inget fel på den, dom brukar hålla länge . men jag tänker byta alla min för att vara säker på att det sen fungerar, dom kostar inte så mycket med tanke på hur länge dom sen sitter där och dessa kan du byta själv.
Rinkeby rör har billiga grejor där brukar jag handla allt mitt och dom skickar över hela landet. Att rekommendera..
Byt efter att vvs.aren är klar så märker du också om det inte fungerar med termostaten..
Mvh
Eti..
 
Dom verkar väldigt billiga ventilerna, så tror det blir att byta ut alla till sommaren, är bara 6 element uppe och typ 6 i källaren! Då vet jag allt är OK... Fast vid närmare eftertanke kanske jag skippar källarelementen, blir så mycket vatten att tömma då!

Tycker däremot termostaterna är onödigt dyra att byta "bara-för-att", finns inget enkelt sätt att se så de fungerar som de ska?
 
Y
Teoretiskt så är radiatorn bromsad när ventilpiggen är intryckt. Men sällan 100%.

Baserat på att jag pysslar med sånt varje vinter så skulle jag själv tagit hammaren och fortsatt knacka. Och man kan allt banka hårt också, bara man slår rakt så inte piggen böjer sig.

Veteranfolket brukar avråda att man sprayar smörjmedel likt 5-56 och menar på att packningen kan ta skada. Någon spray är säkert ofarlig men sällan behövt använda spray.

Att dra ut piggen tror jag är att lura sig själv. Piggen kanske kommer men inte packningen. Piggen kanske rentav lossar helt och vatten strålar ut tills du får in piggen igen. Det är okej att dra i den först när du knackat loss den och den börjat få litet egetglid. Jag föredrar att ventilera lugnt genom trycka in, låta den glida ut tills den rör sig max in och ut på ärligt vis.


** Troligen kan du stänga av radiatorn helt. Mellan rören och radiatorn så sitter det ett koppel som bör ha en avstängare, en täckbricka döljer nog en insexskruv.
Därefter kan man nog våga lossa ventilen utan vatten som forsarut.
Ta med till vvsfirma, få ny komplett ventil, eller lösa delar typ packningen.
Handlar väl kanske om en hundralapp.

I de flesta fallen går det att knacka loss den.

--------

Termostatvreden är däremot begränsad livslängd på.
Något folk inte alltid tänker på.
Fast nu var det ju uppenbart ventilen som krånglade.
 
Redigerat:
P
Byt packboxen, kan bytas utan att tömma systemet. Dra lös med ett litet spärrskaft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.