Hej,

Upplevde det kallt i ett av rummen och när jag kollade ventilen under ställdonet märkte jag att den hade fastnat i läget nere. Den har tappt sin fjäderfunktion trots motionering så hoppar den inte upp när jag trycker ner på den. Har därför dragit upp den för att få värme i det rummet som var kallt.

Men jag undrar, är ventilen öppen när piggen är ner eller upp. Har läst på detta forum, vissa säger att det är stängt när det är nere och vissa säger tvärtom. Någon som kan upplysa vad gäller och hur konstruktionen ser ut inuti sådana ventiler? Är bara nyfiken 🧐

Sist, hur kan jag bytta denna ventil till en ny?
 
  • Suddig bild av maskindelar i rörelse med synlig axel och kulventiler mot en flagnande vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hr du knackat på den, brukar lossna då och komma upp, blir då full värme ut. Du kan knacka på sidan på metallen med, var inte för blyg med knacket, Det håller.
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
Ja den har kommit upp genom att jag drog upp den med tång. Men jag undrar om ventilen är öppen eller stäng när den ät uppe eller nere?

Sedan har fjädern slutat fungera. Har motionerat många gånger men det fastnar igen nere om jag trycker ner den.
 
Några droppar smörja på piggen brukar hjälpa, sen det med knacka på sidan är en del i det hela, det ska skaka om ordentligt i ventilen. Prova. Piggen kan ha en fjäder i sig och klart den kan gå av eller annat fel, men att stickan ner kärvar. Inga verktyg att dra upp med.
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.