Hej,

Har pillat på avluftaren till expansionskärlet och nu kan jag inte få vattnet att sluta droppa.

Någon som har koll på hur jag går till väga för att ventilen ska sluta tätt igen?

Hade ett element som varit kallt ett tag och jag såg att jag bara hade 0,5 bar så jag fyllde på till 1 bar och då fick jag igång värmen. Men efter ett tag så upptäckte jag att luftningaventilen på elementet läckte så jag var tvungen att få ner trycket igen.


Orange expansionskärl för vattensystem med tryckmätare på gul bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tack som fan på förhand!
 
:giggle: Man luftar inte expensionskärlet....

det är säkerhetsventilen du pillat på.... den skall bara spola ut vatten när trycket överstiger den som står på den. (1,5 eller 2,5Bar),,,,,
 
  • Gilla
frankie4
  • Laddar…
Det brukar gå att motionera säkerhetsventilen så den öppnar och stänger flera gånger efter varandra. Eventuellt skräp som fastnat sköljs då bort och till slut är ventilen tät.
 
  • Gilla
frankie4
  • Laddar…
men till en lösning då....

du KAN ha fått nån rostflaga som satt sig därpå..., så jag skulle vridit ett par gånger till och hoppas den släpper och det slutar droppa...
 
  • Gilla
frankie4
  • Laddar…
Precis fortsätt att tömma och snåla inte. Sjunker trycket för mycket fyller du på.
 
  • Gilla
frankie4
  • Laddar…
och det kan vara bra att fixa ett "skvallerör" som slutar i en brunn istf att det bara droppar sådär uppepå exp.kärlet...
 
  • Gilla
frankie4 och 1 till
  • Laddar…
M MagicFingers skrev:
:giggle: Man luftar inte expensionskärlet....

det är säkerhetsventilen du pillat på.... den skall bara spola ut vatten när trycket överstiger den som står på den. (1,5 eller 2,5Bar),,,,,
Då har jag lärt mig något nytt! :)
 
J Josth skrev:
Det brukar gå att motionera säkerhetsventilen så den öppnar och stänger flera gånger efter varandra. Eventuellt skräp som fastnat sköljs då bort och till slut är ventilen tät.
Mycket bra tips, ska testas direkt!
 
M MagicFingers skrev:
och det kan vara bra att fixa ett "skvallerör" som slutar i en brunn istf att det bara droppar sådär uppepå exp.kärlet...
Ja, inte helt fel att ha ett sånt liggandes.
 
Efter 15 minuters motionerade så funkade det!

Tack för alla svar! :heart:
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
F frankie4 skrev:
Efter 15 minuters motionerade så funkade det!

Tack för alla svar! :heart:
Fan vad gött! (y)
 
Återupplivar tråden:

Nu har säkerhetsventilen börjat droppa igen så jag kan nog konstatera att den behöver bytas. Har köpt en ny som jag tänkte montera dock så är jag lite osäker på hur jag ska gå tillväga.

Jag stänger först av pannan, ser om jag hittar något avstängningsvred på tur- och returen på radiator kretsen och stänger dem. Sen är det bara att öppna upp säkerhetsventilen och tömma och sedan montera den nya ventilen?

Sen när jag bytat den ska jag då först öppna upp vreden som jag stängt och sedan sätta igång pannan och sedan börja fylla?

Tack!
 
0, prova upprepa det som vi tipsat om ovan, och det kan hjälpa att höja trycket med....

1. BILDER.
2. se till att systemet är kallt!

3. stäng alla kranar du hittar och hoppas det stannar flödet av vatten utan att tömma hela systemet
4 ta bort trycket ur systemet och sedan byt ventil.
5 öppna och återfyll och starta värmen. (upp till 90 i systemet för att minska oxidation) och lufta (undvik att småfylla med vatten då det ökar oxidationen ..)
 
  • Gilla
frankie4
  • Laddar…
M MagicFingers skrev:
0, prova upprepa det som vi tipsat om ovan, och det kan hjälpa att höja trycket med....

1. BILDER.
2. se till att systemet är kallt!

3. stäng alla kranar du hittar och hoppas det stannar flödet av vatten utan att tömma hela systemet
4 ta bort trycket ur systemet och sedan byt ventil.
5 öppna och återfyll och starta värmen. (upp till 90 i systemet för att minska oxidation) och lufta (undvik att småfylla med vatten då det ökar oxidationen ..)
Okej.
Jag har testat att motionera men får samma resultat med en läckande ventil.
Men nu såg jag att ventilen slutat läcka och tappat 0,2 bar under ca. 1 veckas tid.

Rörledningar och kablar under en struktur. Inkluderar kopparledningar, isolerade rör och upphängningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla och nya rörledningar och ventiler mot isolerad, gul vägg. Olika material och installationstider synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rörledningar, ventiler och elektrisk utrustning i ett tekniskt utrymme med gul vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörledningar och ventiler mot en gul vägg, installation i vad som ser ut som ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.