Vad har forat för åsikter om ventiler för inkommande vatten i huset? Det gäller kommunalt vatten som säljs via en vattenförening.

Utanför varje fastighet sitter naturligtvis en serviskran i marken. Dock är det ju inte något speciellt snabbt eller enkelt sätt att stänga av vattnet i händelse av [fyll i valfri händelse här]. Så man kanske vill ha en ventil inne i huset också, företrädesvis i närheten av vattenmätaren. Men ska man välja en ventil efter vattenmätaren, eller före, eller båda delar?

Jag tänker sätta en ventil efter min vattenmätare, av det enkla skälet att jag har en servisventil före vattenmätaren, så jag kan stänga av på båda sidor om jag vill byta mätaren. Ska jag bara grejja med nåt i husets ledningar kan jag stänga ventilen efter mätaren.

Vår förening har inte tänkt ha några större åsikter om hur man gör, men försäkringsbolag kanske har det? Lagar och regler? Vad brukar kommuner ha för bestämmelser när man är ansluten direkt till deras nät?
 
Den konsolen vi köpt in har tyvärr inga ventiler monterade, det hade ju eliminerat frågeställningen hehe.
 
O
Jag skulle sätta en ventil direkt efter mätaren
 
Hos mig ska det vara en på varje sida, krav från vattenleverantören, just för mätarbyte.
 
En på var sida när man gör allt nytt från början.
 
GK100 skrev:
En på var sida när man gör allt nytt från början.
Men är det ett krav, eller är det bara brukligt? Jag ser ingen vinst med två ventiler, men folk som författar bestämmelser bryr sig inte alltid om logik...
 
Jag har min före mätaren. Då kan jag dels stänga vattnet i huset om jag skall göra något samt byta mätare utan att röra servisventilen.
 
Fördelen med att ha avstängningsventiler på bägge sidor om vattenmätaren är att vattennätsägaren kan byta vattenmätare utan att flera liter vatten rinner ut.

(Nästan) alla kommuner/vattennätsägare kräver idag att det ska sitta en backventil innan vattenmätaren, oftast sätts backventilen mellan vattenmätaren och avstängningsventilen.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite OT:
Vattenmätaren är inte plomberad pga att den ger fellarm om den blir tom på vatten, den ger även fellarm om vattnet åker åt fel håll, mm.
 
Strip skrev:
Men är det ett krav, eller är det bara brukligt? Jag ser ingen vinst med två ventiler, men folk som författar bestämmelser bryr sig inte alltid om logik...
Ser du ingen vinst med två ventiler skulle jag isf sätta den enda före mätaren. Välj en vettig bra kulventil så blir det säkert bra med en. I ditt fall med gemensamhetsvatten får ni väl ställa era egna krav och med avstängning i yttre leveranspunkt är väl isf ett minimum redan på plats. Men generella regler kring installationer bör man åtminstone med fog kunna tolka som att avstängningar ska finnas för servisen i byggnaden och då med fördel först i kedjan.
 
  • Gilla
Noob1
  • Laddar…
Krilleman
Dubbla ventiler är den vanliga standarden idag. En ventil hade man "förr"
 
En före och en efter - man blir sådär jäkla lycklig, när man stänger "den enda kranen" och öppnar upp blandaren i köket för att byta ventil och det sprutar vatten upp till taket... För att "den enda kranen" inte varit motionerad på många år och nu inte tätar ordentligt......
(Gårdagens överraskning).... Det blev en löptur ut till serviceventilen, men det hann bli många liter vatten i köket :/
 
Krilleman
N Nicke_S skrev:
En före och en efter - man blir sådär jäkla lycklig, när man stänger "den enda kranen" och öppnar upp blandaren i köket för att byta ventil och det sprutar vatten upp till taket... För att "den enda kranen" inte varit motionerad på många år och nu inte tätar ordentligt......
(Gårdagens överraskning).... Det blev en löptur ut till serviceventilen, men det hann bli många liter vatten i köket :/
Öppnade du inte köksblandaren och släppte ut trycket och på så vis bekräftar att ventilen tätar OK.

Spännande förfarande att skruva isär blandaren direkt. Väldigt mycket "hardcore" över det arbetssättet! :rofl:
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Öppnade du inte köksblandaren och släppte ut trycket och på så vis bekräftar att ventilen tätar OK.

Spännande förfarande att skruva isär blandaren direkt. Väldigt mycket "hardcore" över det arbetssättet! :rofl:

Ingen kommer ihåg en fegis. :D
 
  • Gilla
krzysgro och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Öppnade du inte köksblandaren och släppte ut trycket och på så vis bekräftar att ventilen tätar OK.

Spännande förfarande att skruva isär blandaren direkt. Väldigt mycket "hardcore" över det arbetssättet! :rofl:
Ibland blir man störd av andra och då händer det att man glömmer av någon liten detalj ;) Tyr det var vatten och inte el i vart fall - lagom hardcore att skruva i aktiva kablar...
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.