Tjena, har nyligen flyttat in i en villa med självdrags ventilation. Har pax fläkt i badrum och köksfläkt kopplad till murstock.
Såg precis att det sitter 2 st tilllufts ventiler bakom kylen i köket, ska dem vara där eller bör jag sätta igen dem? Är även fuktfläckar runt den översta ventilen.
Vägg med fuktfläckar och en öppen tilluftsventil i övre delen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit kyl frys med två tilluftsventiler ovanför och fuktfläckar på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vart tar de vägen? Vad sitter på andra sidan?
 
N Noseone skrev:
Vart tar de vägen? Vad sitter på andra sidan?
Rakt ut genom ytterväggen, sitter ett galler på utsidan
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Är huset från 60 talet eller äldre så har det nog varit ett ventilerat skafferi där, och dom ventilerna har inget med husets ventilation att göra.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om det kommer in vatten genom ventilerna är det dåligt. Det bör åtgärdas. Att tilluft kommer in bakom kylskåpet kan jag spontant se två fördelar med. Det ena är att tilluften förvärms en aning av kylskåpets kondensor. Det andra är att kylskåpets elförbrukning minskar en aning. Hur stor effekten blir vet jag inte. Men det borde inte vara en nackdel.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Är huset från 60 talet eller äldre så har det nog varit ett ventilerat skafferi där, och dom ventilerna har inget med husets ventilation att göra.
Aa huset byggdes 1915 och byggdes om 1966
A Avemo skrev:
Om det kommer in vatten genom ventilerna är det dåligt. Det bör åtgärdas. Att tilluft kommer in bakom kylskåpet kan jag spontant se två fördelar med. Det ena är att tilluften förvärms en aning av kylskåpets kondensor. Det andra är att kylskåpets elförbrukning minskar en aning. Hur stor effekten blir vet jag inte. Men det borde inte vara en nackdel.
Okej då kanske de är bäst att göra som Sblixten sa, att montera 2 nya friskluftsventiler med lutning utåt.
 
BirgitS
Om det är gamla skafferiventiler ska de inte längre användas. I kök rekommenderas att man bara har frånluft och den luften som sugs ut ska komma från andra rum i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.