Hejsan

Kommunen har anmärk på att det inte finns till tilluft vid fönstren och i detta hus har det aldrig funnits några heller. Jag har själv satt in ventiler ovan värmepumpen så att inkommande luft (via termisk självdrag) värms upp kalla årstider.

Köket har en självdrags ventil och recirkulerande köksfläkt (kolfilter)

Övriga rum har bara kakelugnar som kan bidra med frånluft och då skapa undertryck, toalett har en fuktstyrd paxfläkt (frånluft)

Vad jag förstått då gäller regler då huset (flerfamiljshus) när det uppfördes 1913 som fått byggår 1929

Möjligen att paxfläkten skapar byråkratisk bekymmer och går givetvis att ta bort.

Ventkille jag har rådfrågat påstår att kommunen har rätt... Jag får inte ihop detta med att regler från 1913 (1929) skulle gälla?



Varför inte bara borra hål då? Jo det går en relativ stor riksväg förbi och hål i väggen åt fel håll skulle skapa buller inomhus (har gjord buller åtgärder på fönster sanktionerat av staten)



vent killen börja prata fx mm och där tappa han mitt förtroende.



Så vad gäller för hust med byggår 1929???
 
Är det ett flerfamiljshus?
Måste väll ha funnits ventiler i fasaden, är fasaden bytt sen 1929
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Om det är ett hyreshus med flera Lgh måste ni uppfylla dagens krav! Bara att läsa på om OVK, ta upp nya ventiler i väggar och ev nya fläktar i wc/badrum och sen beställa en besiktning.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Ja det är ett hyreshus med 6 lägenheter, finns några sk tilluft i skafferier. Kakelugnar används och någon brist på luften finns inte. menar du att regler från 1929 inte gäller?
 
Jo, reglerna från byggåret gäller.
Det sitter inte alltid intagsventiler på gamla hus, men det spelar oftast ingen roll då fönsterna läckte som såll.
Har man däremot tätat dem eller bytt dem måste man ersätta det med erfoderlig intagsluft.
Så har du otätade fönster från 1919 så behöver du inte göra något.
 
Är du säker på att kommunen inte ställer krav på ovk-besiktning var 6:e år ? Hur länge har du ägt huset ?
 
jo det finns krav på ovk som ej är gjord ännu...

Det jag vill är att behålla självdrag och helst då bara sätta in intags ventiler/tilluft helt o mekanisk också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.