Upptäckte när jag donade med avloppet nere i krypgrunden att där sitter ett pluggat rör som är kopplat till ventilationen ovan tak..? Ska man öppna upp ventilationen igen eller är det "dumt"
att ventilera krypgrunden på detta sätt..?

Finns med på vent-ritningen som, vent.kanal till krypgrund.
( LB hus från 76)

R.
 
Jag har fått två råd angående min egen krypgrund. Antingen sätta igen hela skiten och in med avfuktanläggning, eller se till att det verkligen vädrar/ventilerar. Jag körde på det sistnämnda. Jag vet att somliga anser att vädret nu förtiden är av sådan art attt det inte funkar att ha krypgrund som förr, och kanske det - men så fick det bli i alla fall. Det gäller bara att hålla koll på det hela så allt mår bra där under...

Således: Har du ett "slutet system" ska du inte öppna, om inte beror det ju på om det behövs öppnas. Det får ju heller inte bli för mycket öppningar så man får in utemiljön under krypgrunden...
 
Verkar ju lite "mysko" att det sitter en vent.kanal "original"... har inga fuktproblem i k-grunden men det luktar ju inte "sommaräng" där :)
Kanske blir bättre snurr på ventilationen om man öppnar kanalen igen..?

R.
 
Men har du "självventilering" idag med fler öppna ventiler eller är det slutet?
 
Jag håller på med krypgrund ..jag kör med många ventiler varianten;)

Mvh
 
Bödde skrev:
Men har du "självventilering" idag med fler öppna ventiler eller är det slutet?
8st ventiler sitter i grundmuren, byggyta 103 kvadrat...

R.
 
ca var 3:e meter är det "gamla" måttet, så det låter väl ok (utan att ha sett det...). Det känns ju inte särskilt riskfyll att öppna den där dolda ventilen direkt... Ventilationen är ju svår att förutsäga eftersom det beror på så många faktorer hur luften kommer röra sig. Testa vettja!
 
Man kunde ju sätta en fuktstyrd fläkt i vent-kanalen....
 
Inte när du har öppningar ut, för det enda som händer är att den fuktstyrda fläkten drar in mer fuktig luft genom dina ventiler (den skapar ju undertryck i grunden när den blåser ut luften).

Jag tror inte det är någon fara att öppna den dolda luckan. Prova får du se! Genom anticimex kan du göra fuktighetstester i grunden, så ser du ju om det ändrar sig eller är konstant.
 
har med ett rör i mit hus som går igenom grunden upp till vinden . Fattade först inte om detta har byggts till eller var orginal. Husägaren har i vilket fall som helst koppklat i hop detta med ventilations rören på vinden, och dom ledde till tilllufts donen i våran villa :( inte skoj med grus lukt. tydligen har jag haft någon värmeväxlar panna eller något då jag ahr både till luft och från luft idag. har idag pluggat röret på vinden i ventan på hur jag ska fundera ut något. har i går installerat tilluften i huset ich blev kallt idag (burrrrrrrrrrrrr) i min krypgrund har jag 3 fack där har jag 2 ventiler öppna i varje fack en på vardera kortsida. Det är alltid lika roligt att ringa till antecimex eller andra som håller på med fukt. alla även om dom inte tittat säger måste ha avfuktare i krypgrunden för minst 37000 kr.. måste ju finnas billigare alternativ typ.. Tror dock det där röret som gårigenom kåken är till för att dra ner varm luft från huset...
 
systemfel skrev:
Tror dock det där röret som gårigenom kåken är till för att dra ner varm luft från huset...
OM det nu är så att det sipprar ner varmluft i grunden bör du stänga av den omedelbart. Varm luft innehåller mer luftfuktighet, vilket alltså är sämre för klimatet i grunden...
 
japp har stoppat och pluggat det ..
 
Jag har just genomfört en omfattande renovering av min krypgrund efteratt jag fått svapangrepp. Jag har bytt ut bjälklaget delvis och en hel del av syllen.
Jag har läst allt jag kommit över på nätet om olika åtgärder och den största orsaken i mitt fall var nog att det inte fans någon plast på marken.

Min lösning som jag slutligen kom fram till blev därför följande:
1. Plast på marken. ( det hade byggfirman struntat i på mitt hus, trots att det är ett grupphus med 11 likadana hus. Närmsta grannen har plast....)
2. Sätta igen alla ventiler.
3. Installera en krypgrundsavfuktare som ser till att hålla fuktigheten runt 60% Rh.
4. Inskaffade en hygrometer med trådlös givare så att jag lätt kan hålla koll på fuktigheten.
 
Om man har ett litet pannrumsfönster ut mot krypgrunden skall det va stängt eller lite öppet pannrumsluften lärde va torr ??

Mvh
 
Hade Anti simex här för nån vecka sen han sa( ha alla småfönster dom gamla i källar grunden) öppna mot den nya utbyggnaden torpargrunden öppna på sommaren....luft från pannrum garage mm det jämnar ut tempskillnaden ...;)

Mvh
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.