Hej!
Hoppas att det finns någon som är kunnig om näringsfastigheter!

Jag och min fru köpte tidigt på året en skolbyggnad där vi planerar för vandrarhem. Redan nu hyr vi ut en lägenhet kortare perioder.

Först nu har vi momsregistrerat och ska börja föra bok. Vi har gjort en hel del inköp tidigare under året som vi vill kunna dra av, men problemet är att det är min fru som står för momsredovisningen (registrerat via skatteverkets e-tjänster) och jag som gjort en hel del av inköpen.

Min fråga är om det spelar någon roll eftersom vi äger näringsfastigheten gemensamt. Eller måste fakturorna vara ställda till den av oss som ska vara den som redovisar momsen?

Undrar en nybörjare...
 
Namnet på fakturan spelar ingen roll, det är vem som betalar och nyttjar tjänsten/varan som är skyldig att betala moms.
 
Så om fakturan från t ex en byggfirma är ställd till mig och vi betalat från vårt gemensamma konto så kan vi ta med det för avdrag?
 
Se till att ha ett namn på företaget , lämpligt ett handelsbolag då ni är flera ägare och köp allt med företagets namn så hamnar allt under det paraplyet och bokförning.
 
Det ska vi göra fr o m nu, men frågan var om de fakturor som ligger tidigare, innan vi registrerade för moms. Man kan ju gå tillbaka i tiden innan verksamheten startat (för utgifter som gjorts för verksamheten alltså).
 
Alla kostnader som berör en uppbyggnad av en verksamhet är avdragsgilla, har du betalt med egna medel så ser ni till att företaget lämnar tillbaka dessa så fort som det medger. Och det blir då en kreditpost i bokförnigen Det är s.k eget kapital som kan återföras direkt ,Dom medlen ska även bokföras som en skuld i företaget, Tex du betalar 10kkr för en faktura så är det en post som ska in på företaget och därefter bokför fakturan som vanlig utgift. Det gäller att se till att få ut pengarna så fort som möjligt. Rekommenderar att läsa om bokförning eller ta en kurs så ni kommer på rätt sida om skattemyndigheten direkt.
 
Tack för svar! Jo, men det har varit svårt att hitta svar på frågan om vi även kan föra in kostnader som det står mitt namn på och inte min frus som är den som är registrerad för momsen.
 
I ett företag med flera ägare så står bara EN för reg av moms , men teckningsrätt kan båda ha, bara stoppa in fakturorna i bokförningen.
 
Perfekt! Tack för engagemanget!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.