Hej
Hade en hantverkare här idag för att borra hål för friskluftsventiler.
Han var jättetrevlig & det var inte så lätt men han kom dels på en balk i ena rummet så ett hål blev till två.
I vardagsrummet kapades en kabel.
Enligt honom så går det ej på deras försäkringsbolag. Argument att de bara borrar där kunden önskar & tar inget ansvar för om det blir knas.
Enligt dem om man drar det vidare har de aldrig förlorat ett mål.
Så det ska enligt dem gå på vårat försäkringsbolag. Stämmer det?

Om det nu är så att det ska gå på vårt, el om man helt enkelt inte orkar tjafsa, hur ska jag göra?
Har aldrig anmält ngt typ innan.
2500kr i självrisk
Kabeln förstod jag snabbt behöver anmälas & att typ ngn får komma dit & åtgärda. Fakturan tar försäkringsbolaget & jag självrisken.
Men nu kom jag att tänka på att egentligen kan jag väl anmäla det felaktiga hålet med?
Jag menar det ser ju inte snyggt ut. Sedan om jag sätter igen det el tapetserar om hela rummet...vet inte än, men kan man få hjälp med detta med via försäkringsbolaget? Ersättning för material el om man tar dit ngn?
Inom samma självrisk 2500kr el måste man betala 2500kr * 2?

Man vill ju helst ha det som det var innan -helt nyrenoverade väggar.
Jag har en bra hemförsäkring ska sägas & typ aldrig nyttjat dem innan

Tips mottages gärna
Bilder nedan


Dubbla felborrade hål ovanför en dörr ser ut som en åtta, omgiven av rutig tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Närbild på ett otillräckligt isolerat ventilationshål i en vägg med avkapade träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avskalad koaxialkabel på en stenbänk med texten "AXIAL CABLE DOUBLE SHIELDED".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vem bestämde var hålet skulle vara? För övrigt så ser det ut att vara en koaxialkabel i slang (tv?) så det är väl bara att slita ur och byta om den används
 
Redigerat:
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Vi pratade ihop var det skulle vara men självfallet så sa jag att då kör vi där, efter som sagt överläggning.
Tvn funkar inte nä, men har ingen susning hur man byter.
Den går ju åt två håll men vet inte vart.
Tror inte jag löser det.

Men det är alltså mitt försäkringsbolag som gäller i detta fall då?

Och kan jag få hjälp fr försäkringsbolag och dom jag frågade ovan isf hur?
 
Ring och kolla med ditt bolag på måndag om dom tycker det är hantverkaren som har gjort fel så kommer dom troligtvis betala och sen kräva firman på pengarna kablen är inte farlig så du behöver inte vara orolig över den i helgen är det helt nyrenoverat kanske du har tapet kvar?
 
Jag har kollat och hon undrade om vi innan kommit överens att det var på mitt ansvar om det händer ngt samt om ngt fanns på papper. Jag sa att det ej fanns på papper el överens om ngt ansvar.
Däremot sa Jag var jag ville ha hålet.
Hon sa att det solklart skulle vara hans försäkringsbolag men hon är ju inte objektiv där antar jag (?)

Nej finns ingen tapet kvar, var tidigare ägare som renoverade allt 2015

Men mm undran är vad mitt försäkringsbolag kan göra för mig, alt hans då?
Kan jag ta dit en firma el två som återställer allt? Jag tycker att är det inte därför man är försäkrad?
Vill inte få ngt sämre än det var innan. Vill helst ha det likadant.
Om man tar en självrisk i värsta fall borde man inte ha rätt att få det återställt med hjälp av dem? Speciellt när allt är nytt. Alla kablar & väggar, allt är nyrenoverat
???
 
Det är ju aldrig enkelt dom kommer i bästa fall tt reparera skadan kablen kostar inte mer än nån hundring eller två och du får troligen inte hela rummet omtapetserat för en sån skada tyvärr
 
tibello skrev:
... Men mm undran är vad mitt försäkringsbolag kan göra för mig, alt hans då?
Kan jag ta dit en firma el två som återställer allt? Jag tycker att är det inte därför man är försäkrad?
Vill inte få ngt sämre än det var innan. Vill helst ha det likadant.
Om man tar en självrisk i värsta fall borde man inte ha rätt att få det återställt med hjälp av dem? Speciellt när allt är nytt. Alla kablar & väggar, allt är nyrenoverat
???

Hur ser din försäkring ut? Har jag en allriskförsäkring är saken biff - den täcker även min egen eventuella dumhet. Saknar jag allrisk blir det mer komplicerat om jag skulle ta korkade beslut och förstöra saker.

Försäkringsbolaget kan förväntas ta beslut om hur skadan ska återställas. Det är de som pyntar och således de som bestämmer hur åtgärden ska se ut. Du ska primärt vända dig till ditt eget försäkringsbolag med alla frågor. Använd e-post, så du har deras svar i viss mån skriftligt.
 
tommib
Men allvarligt talat..... Det är ju du som sagt att han skulle borra där. Självklart är det ditt ansvar och problem. Om du borrar utan att ha koll på var rör/ledningar går så händer sånt här ibland.

Försäkringar har man till när huset brinner ner, får en vattenskada eller man har inbrott.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Ok då är det som det kändes mitt bolag jag får prata med & det är mitt ansvar.
Det lät ju iaf inte som några problem att ta dit en elektriker för hon ville ju skicka en firma direkt.
Men jag hade redan kontaktat en & ville hem & se skadorna först.
Jag har allriskförsäkring men jag får väl ta en vända till på mån & prata med dem om vad de står för.
I båda rummen

Tack för hjälpen
 
Jag skulle inte tro att du får något från någon försäkring då det är självförvållat. Skulle drulle/allriskförsäkringen täcka sådana skador skulle ju hälften av min renovering betalats av försäkringsbolaget... :)

Får du ut på försäkringen så berätta gärna här så kanske jag också kan få något när det borras snett nästa gång... (som när bergvärmekillarna borrade genom golvet upp in i diskmaskinen...) :)
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Mikael_L
Kabeln ser ut att vara en antenn-kabel.
Om det är så och ni slutat använda marksänd TV kan ni ev strunta helt i att fixa det.
 
S
Jag brukar alltid låta hantverkaren "välja" ställe när det blir ingrepp. Då slipper jag vara den som sagt något galet.
 
Visst ville du ha hålet "där", men frågan är om er överenskommelse var exakt på centimetrarna eller typ "till höger över fönstret". Hantverkaren har ju dessutom en skyldighet att, då denne kan anses mer sakkunnig, avråda om de upptäcker problem.

Här verkar hantverkaren ha kört på, trots att det ser ut som han kört av inte bara en utan två reglar. Det märker man ju annars direkt när man kommer igenom gipsen/beklädnadsskivan om man går i en regel. Är man osäker brukar i alla fall jag först borra ett litet hål med ett långborr och "sondera". Verkar oneklingen lite oproffsigt, i synnerhet att bara fortsätta när man märker att man träffat en regel. Tack vare att han körde i träregel märkte han inte kabelröret/slangen (brukar annars kännas/höras om man går på dem där det annars bara är tomt och/eller isolering ).

En duktig/smart hantverkare har dessutom en regeldetektor och kollar detta redan innan han sätter hålsågen i väggen. Är man skicklig kan man även knacka och lyssna var reglarna är.

Antennkabeln kan du i bästa fall få tag i och dra försiktigt för att få ut ändarna och lite mer kabel. Sedan tejpa på ett snöre eller nå't och dra igenom som hjälp för att dra ny kabel. Den går även skarva, men det är oftast lika enkelt och nästan lika billigt (och mycket bättre) att dra i en ny. Troligast är att ena änden går till ett antennuttag (den på bild, nedåt) och att den andra går upp till antennen eller uttag på övervåningen. Det är den enkla biten...
 
Redigerat:
tommib
Såvitt jag kan bedöma så är det gips på träfiberskiva av något slag där (OSB? Plyfa? Spån?). Att då kunna knacka sig fram till var reglarna är skulle åtminstone jag tro är hopplöst. Det är egentligen inte alls ett dåligt valt ställe. Att det skulle vara en horisontell regel precis där skulle jag inte gissat på. Vertikala reglar på "utsidan" av fönstret absolut, men dessa har ju hantverkaren hållt undan från. Varför skulle man ha en extra horisontell regel där den nu sitter?

Min personliga erfarenhet av regeldetektorer är att de inte fungerar särskilt bra, speciellt inte när det sitter dubbla skivor. Det kan ju vara jag som haft dåliga grejer förstås.
 
Jag kör ofta med en metalldetektor, som då visar var spikarna/skruvarna sitter. För de sitter i reglarna. Fungerar klockrent att hitta reglar med, när den vanliga regeldetektorn inte duger.
Tror inte det är någon rocket-science för en duktig hantverkare heller....
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.