En bekant till en bekant till... osv... bor i ett radhus (bostadsrätt). I flera år har det varit ständiga stopp i avloppet. Nu har hon fått låta gräva upp hela gräsmattan, och det visar sig att stoppen beror på att avloppsrören är av mindre dimension där än i de andra husen!
Vem ska hon klämma på pengar för detta?
(Jag vet inte om det var mer än tio år sen hon köpte kåken.)
 
BirgitS
Var går gränsen för vad bostadsrättsinnehaven är ansvarig för och vad föreningen är ansvarig för enligt föreningens stadgar?
 
O
Svaret får du av styrelsen. De borde ha koll på var gränsen går för avloppet. Om det är vid tomtgräns eller vid hus gräns. Om brf ansvar fram till tomtgräns så det ditt ansvar.

Om du cyklar efter ett ansvar från säljaren så är den bara 2år när det gäller br.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Men hur mycket mindre dimension är det?

Det normala i någorlunda moderna hus, är att avloppstammar, även i marken är 110mm i diameter. Vet inte om jag sett rör för nedgrävning i klenare dimension.

Är röret 110mm eller mer, så är det svårt att hävda att det är fel.

Sedan förekommer det i äldre hus att nedgrävda rör kan vara uppemot 300mm. Men det är ovanligt och onödigt.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Är det annorlunda med radhus-brf jämfört med lgh-brf? Annars är ju stammarna föreningens ansvar.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
BirgitS
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Är det annorlunda med radhus-brf jämfört med lgh-brf? Annars är ju stammarna föreningens ansvar.
Det är ju upp till varje förening att bestämma var gränsen går och om det är så att marken med gräsmattan ingår i bostadsrätten (och det inte är föreningens mark som de låter medlemmarna sköta om) kan man ju tänka sig att gränsen för ansvar går där gränsen för bostadsrätten går.

Ser man över lång tid så har mer och mer ansvar lagts över på medlemmarna enskilt. När jag bodde i BRF på 80-talet kunde man ringa fastighetsskötaren när en kran droppade för att ta ett exempel.
 
M
Som flera är inne på, läs föreningens stadgar. De flesta föreningar har väldigt lika stadgar om inte anpassningar gjorts. I de fall inga ändringar gjorts ansvarar Br-havaren oftast för vatten, el och avlopp i de fall dem inte tjänar fler än en lägenhet.
 
Ledsen att jag inte har så mycket detaljer. Vet inte så mycket mer än det jag skrev. Men frågan är principiellt intressant tycker jag.
Märkligt att det kan vara ägarens ansvar? Det är väl inte ens första ägaren som bestämt byggmaterial?
110 låter lite klent, tycker jag spontant, är det verkligen standard för avloppsstam? Har sett ett och annat i toastolen genom åren som nog skulle få svårt att ta sig genom så smala rör...:crysmile::crysmile::crysmile:
 
110 är standard. Det ska till en rejält stor villa för att komma upp i dimension 160. Jag har projjat 1000tals villor och kanske haft två rejäla 4-5 plansvillor som vi har fått gå ut med 160. Finns tabeller för beräkning.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Sedär, man lär sig något nytt varje dag.
Jag med min sjuka humor vågar dock inte tänka på hur de beräkningstabellerna ser ut... :poop::crysmile:
 
Jag har ett stort hus från 76 och har endast 110 ut. Sen är 110 på stammarna från badrummen. Sen från kök och tvättstuga är det den gamla goda dimensionen 90 som det inte finns rördelar till!

Men för att tillföra frågan är ju om husen är friköpta och står på ofri grund? Är det så att föreningen/samfälligheten äger marken så är det markägaren, så var det när vi bodde i bostadsrätt. Sen dock kan man åka på det som är invändigt.
 
Varför grävde dom upp själva? OM det är en BRF är det mest sannolikt föreningens mark och ansvar för ledningar mm. Om inte styrelsen har gett dom order om detta blir det svårt att få någon annan att stå för kostnaderna :(
 
O
Vi körde med 110 rör för 12st lgh både kök och bad. Det var förvisso under en kortare tid men det fungerade perfekt! Det är rejäl marginal på avlopps rör.

Kolla gränsdragningen med styrelsen. För man ansvarar normalt sett för allting i sin bostad även va.
Br radhus kan bli annorlunda jämte lgh.
Kolla om avloppet va 110 eller mindre. 110 är godkänt och är normalt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.