Hej,

Då ska jag dra en lång historia kort. (så gott det går).
Det var i feb 2014 vår lägenhet skulle stamrenoveras. Vi tvingades flytta ut till en barack och det vart inga konstigheter.

under juli/aug upptäckte vi att det luktade konstigt (mögel) i sovrummet, och flyttade på sängen för att undersöka och upptäckte då att hela betonggolvet var blött och möglig, vi kontakta då platschefen för stamrenovering som kom ut och tittade och kunde konstatera att det måste ha hänt i samband med stamrenoveringen eftersom badrummet ligger intill sovrummet.

En Relita får då jobbet att riva upp och lokalisera felet. det bilar upp sovrummet och NY renoverade badrummet för att då konstatera att det fanns en läcka under badrumsgolvet.

De började då åtgärda felet genom att torka betongen med värmematta samt en fläkt... det är där problemet ligger. Då får vi en elräkning på 6000 kr, när vi i vanliga fall brukar betala 1700 kr. Vems ansvar är det att betala den räkningen? skulle vara tacksam om jag även kunde få lagrum till detta.

sen till fråga nummer 2, de har fortfarande inte fixat badrummet, det är misstag efter misstag (som de ändå verkar fixa till utan att tjafsa, men det drar ju ut på tiden).

Vi har två föräldrar och två små spädbarn som just nu ligger i hallen och sover... barnens rutin har ju blivit helt upp och ner. Vi har det mycket svårt att sova på nätterna. och troligt vis kommer inget att händer nu under mellandagarna. Vilket innebär att vi har bott såhär i ca 5 månader kanske blir det ännu längre, har vi rätt att få någon ersättning för sveda och värk? om ja, hur ska den ersättningen räknas ut?

Sen till fråga nummer 3. Under stamrenoveringen så hade de byggarna sönder två dörrhandtag samt att ena garderobsdörren var trasig. Vems har bevisbördan om att de faktiskt inte var trasiga innan de började arbetet? JAG VET att de inte var trasiga innan (men har inga bevis), men de säger att de har det på bild (har inte fått någon bild ännu), men bilden kan ju de ha tagit EFTER de har haft sönder allt.

Hoppas någon kan ge mig lite vägledning...
 
1. Elräkningen är din, som du får betala. Men du ska kontakta styrelsen (för jag antar att du bor i en Brf?) som får diskutera med föreningens försäkringsbolag om ersättning för den ökade förbrukningen.

2. Om det är möjligt att bo kvar i lägenheten (dvs om det finns rinnande vatten), så har ni troligen inte rätt till en evakueringsbostad. Om situationen innebär en större kostnad för er (t ex om ni är tvingade att äta ute pga att ni inte
har kök) har ni rätt till en schablonersättning. Sveda och värk är inte ersättningsberättigat.

3. Återigen antar jag att ni bor i Brf och att det är dom som är beställare genom försäkringsbolaget, så ni kontaktar föreningens styrelse som får kontakta försäkringsbolaget för att yrka ersättning för dina handtag och garderobsdörr.
 
Vanbeasten; Den kraftigt förhöjda elräkningen skall naturligtvis ersättas av den som orsakat skadan vilket är entreprenören vad jag förstått av lämnad information. Det går ju att jämföra mot tidigare räkningar och jämka.
Badrummet skall återställas.
Skadade detaljer skall ersättas.
Ev förhandlas om ersättning för utgifter,besvär och ytterligare olägenheter. Jag förutsätter att det finns lösningar för hygien i huset och matlagning. Annars skall dessa extrakostnader ersättas.
 
O
Nu vet jag inte hur det fungerar vid stambyten, men vid en vattenläcka jag var med om så var det upp till den enskildes försäkringsbolag när det gällde tak överhuvudet. I det här fallet så var läckan i huvudvattenledningen så föreningen fick betala återställning samt ytskikt, utan åldersavdrag. Vi betalade även den el som var utöver den normala förbrukningen.
 
D09
Hade en fukt/ mögelskada i min dåvarande lägenhet 2005. Vatten kom från taket

Brf styrelsen ersatte elen för alla fläktar/ avfuktare
 
Naturligtvis skall försäkringen stå för kostnaderna. Om inte entreprenören är ansvarig.
 
Elräkningen ansvar du som brukare för men du får ersättning för extrakostnaden via brf,n eller försäkringsbolaget. Torkutrustningen är ofa utrustad med kw-mätare alt. räknas åtgången fram via schablon.
 
seniorkonsult skrev:
Vanbeasten; Den kraftigt förhöjda elräkningen skall naturligtvis ersättas av den som orsakat skadan vilket är entreprenören vad jag förstått av lämnad information. Det går ju att jämföra mot tidigare räkningar och jämka.
Badrummet skall återställas.
Skadade detaljer skall ersättas.
Ev förhandlas om ersättning för utgifter,besvär och ytterligare olägenheter. Jag förutsätter att det finns lösningar för hygien i huset och matlagning. Annars skall dessa extrakostnader ersättas.
Det är juridiskt de facto precis som Vanbeasten skrev att lägenhetsinnehavaren skall betala elräkning för att sedermera ställa krav - det är skillnad på att betala och ersätta.

Gällande kostnader så är det likadant där, om man drar på sig extrakostnader som uppfyller rekvisiten i skadeståndslagen så kan detta ersättas - om man däremot "står ut" så finns juridiskt sett inga möjligheter till att få ersättning för besvär eller olägenhet.

Rekvisiten för evakueringslägenhet är relativt tydliga också men det är föga sannolikt att de uppfyllts heller då familjen fortfarande bor kvar efter så lång tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.