Hej,

Jag är i en process där jag tänkte köpa en bostadsrätt. Allt har gått smidigt men det finns ett orosmoment som eventuellt kan ställa till det. Det finns nämligen flera sprickor intill 2 fönster i vardagsrummet. Den ena är större och jag kunde känna att det läckte in kalluft utifrån. De andra är lite mindre men jag kunde inte känna någon kyla som trängde in.

Hela lägenhetshuset är nyrenoverat 2017 och enligt mäklare är det vanligt med denna typen av skador uppkommer i samband med renoveringar. Han kunde dock inte svara på vems ansvar det är vid en reparation.

Så min fråga blir därför hur allvarligt detta kan vara och vems ansvar det är att reparera samt stå för kostnaderna. I balkarna står det inte specifikt vems ansvar just denna typen av skada tillfaller.

Jag bifogar en bild på den stora samt en av de mindre sprickorna. Den stora sprickan sträcker sig dessutom ned längs väggen i vardagsrummet. Men det verkar bara som den påverkar ytskiktet och går inte så djupt.

Mvh Jonatan
 
  • Sprickor vid fönsterkarm i vardagsrum, tecken på kalluftläckage och renoveringsskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stora och små vertikala sprickor i en vägg vid hörnet intill en väggkontakt, med tecken på kalluftsläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Större spricka vid ett fönsters nederkant i ett vardagsrum, indikerande potentiell skada i byggnadens ytskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att vara av kosmetisk karaktär
Underhåll av väggytorna ansvarar du som ägare till bostadsrätten för såvida inte det sker någon besiktning av renoveringen och detta då blir ett garantiärende.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
I och med att det läcker in kalluft utifrån hävdar jag att det är mer än bara kosmetiskt skada.

Vet du hur länge ett garantiärende generellt sträcker sig?
 
Utvändigt på fasaden är det BRF´s ansvar, finns det spricka utvändigt också?
OM jag vore du skulle jag täta invändigt och snygga till för att sedan se till så att styrelsen åtgärdar den ev. utvändiga sprickan.
 
Utvändigt finns inte sprickor likt den på insidan, dvs den typiska sprickbildningen man kan se på bilderna. Däremot är det inte helt tätt mellan fönsterbleck och putsen och där misstänker jag att det inte är helt tätt.

Ja, jag får prata med ordförande och se om han kan bringa klarhet i detta.
 
Gjordes det ett fönsterbyte 2017 också? Om så är fallet kanske en dialog med Brf om det kan relateras till den åtgärden.
 
A AndersS skrev:
Gjordes det ett fönsterbyte 2017 också? Om så är fallet kanske en dialog med Brf om det kan relateras till den åtgärden.
Ja det gjordes i samband med att hela huset renoverades. Jag misstänker att det funnits en spricka även innan renoveringen i och med att den är omfattande.

Kommer höra av mig till ordförande för BRF.
 
Det är en gammal skada som reparerats tidigare, man ser ju glasfiberväv på bilderna.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Det är i princip normalt att det finns en spricka någonstans i ett äldre hus. Det man får göra är att spackla igen det och hålla ögonen på att det inte växer.
 
H
Tyckte inte sprickan ser så omfattande ut som du säger.
Ser mer ut som dårligt underarbete.
Sen är det ju vid fönster.
Kan va vanligt i gammalt hus med drag vid eller runt fönster.

när de har renoverat så är det säkert ytskickt och fönster.
Men samma gamla isolering eller vad nu som är i väggarna.
Kåken kan ju ha ett par år på nacken med.
Så tyckte inte det ser ovanligt ut, vanligt med sprickor vid fönster när man inte är noggrann i arbetet.

såg ju inte så fint ut det som är gjort där.
 
Ja men detta känns lite mer betryggande. Tack för alla svar!
 
Oj. Det där är ingen liten skada.
Föreningen har med säkerhet information om vem som är ansvarig för vad i bostaden. Det vanliga är att brf-medlemmen ansvarar för ytskikt på insidan, men det ingår i din undersökningsplikt att kolla allt detta.
Jag skulle ringa ordföranden och säga som det är: vems ansvar är dessa sprickor och vem är ansvarig för att laga? Det kan ju hända att den som vill sälja drar både dig och mäklaren baklänges.
Jag skulle också fundera på vad mer som inte var i skick i den bostaden. Bagatelliserar man den typen av skada så pratar man sannolikt strunt om mer.

J jonte555 skrev:
Hej,

Jag är i en process där jag tänkte köpa en bostadsrätt. Allt har gått smidigt men det finns ett orosmoment som eventuellt kan ställa till det. Det finns nämligen flera sprickor intill 2 fönster i vardagsrummet. Den ena är större och jag kunde känna att det läckte in kalluft utifrån. De andra är lite mindre men jag kunde inte känna någon kyla som trängde in.

Hela lägenhetshuset är nyrenoverat 2017 och enligt mäklare är det vanligt med denna typen av skador uppkommer i samband med renoveringar. Han kunde dock inte svara på vems ansvar det är vid en reparation.

Så min fråga blir därför hur allvarligt detta kan vara och vems ansvar det är att reparera samt stå för kostnaderna. I balkarna står det inte specifikt vems ansvar just denna typen av skada tillfaller.

Jag bifogar en bild på den stora samt en av de mindre sprickorna. Den stora sprickan sträcker sig dessutom ned längs väggen i vardagsrummet. Men det verkar bara som den påverkar ytskiktet och går inte så djupt.

Mvh Jonatan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.