Ska bygga nytt i år.
1plan 144m2.
Frånluftsvärmepump.
Byggentreprenören rekommenderar en Comfort Zon CE50, som han kan sälja till ett bra pris.
Bygglov är sökt och beviljat i år(2010) med energiberäkning på ovanstående pump.
Så långt låter det väl bra, eller?
Pratade i veckan med en konsult som byggfirman använder för ritningar och han frågade vad jag skulle ha för värme.
Jag berättade om ovanstående.
Då säger han att den är inte godkänd för energikraven efter årsskiftet, och menade på att byggaren inte är "uppdaterad". Han rekomenderar istället en NIBE 750.
Påpekar detta för byggaren och han säger att konsulten har fel, att han "sitter i knät" på NIBE.
Någon av dom ljuger ju uppenbarligen.
Vem SKA veta? KA?
Eller ska jag själv behöva sätta mej in i detta till 100%? (bör jag väl göra ändå men vems linje ska man gå på)?

Tacksam för hjälp!
 
Det är vid bygganmälan som kommunen brukar visa intresse för att se att man har en energiberäkning som visar att huset drar högst 55 kWh/m2 år. Om man har konstruerat och beräknat huset i kombination med värmepumpen och klarar detta så är det nästan klappat och klart.:) Två saker till dock. Man får ha högst 4,85 kW installerad eleffekt för uppvärmning i ditt fall (144 m2), och U-medelvärdet får inte överstiga 0,40 W/m2 K.

Noterbart: Frånluftsvärmepumpar kan vara i minsta laget, därför får man finräkna på detta i år. (Förra året var det lindrigare krav! När gjordes beräkningen?)
 
Beräkningen är gjord 3/2-10.
Bygglov beviljat 12/3-10.
Men detta är väl nåt som KA bör veta?
 
Du ska ha den som heter CE50-ECO. Den kan beställas med den effekt på elpatronen som krävs för godkännande. Gå in på www.comfortzone.se och klicka på "produkter".

/Hasse
 
Hallå!

Kunsulten pratar i nattmössan då CE50 var före Nibe med att klara de nya kraven. Välj den du själv anser är bäst. Själv är jag osäker på Nibe då det finns få referensobjekt men jag har själv både beräknat och följt upp småhus med CE50. Dock är den säkert likvärdig med CE50. Tänk bara på att de låter vid hård belastning och att isolera avluften noga.

Bygger du ett bra klimatskal så är det bara vid en ev störttappning av tappvarmvatten som frånluftsvärmepumparna har svårt att hänga med. Det går att koppla till en ack.tank men då är hela principen borta enligt mig. En FLVP bygger du för att få en billig installation. Har du stort badkar och tänker använda det ofta samt vill duscha samtidigt är inte en frånluftsvärmepump något för dig. Välj istället en berg-/markvärmepump. Lite dyrare i installation men bättre drift.

Vet inte om någon svarat, det är säkert gjort, men du som byggherre ansvarar för att du kommer uppfylla din energiberäkning genom energideklarationen.

/ M.O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.