Hej alla,

Jag och min sambo köpte ett hus/tomt (2006) i ett fritidshusområde som fick kommunalt vatten omkring ar 2000. Vi rev huset för att bygga nytt och i samband med schaktning grävde vi av ett vattenrör. Vi blev mycket förvånade eftersom våran fastighet inte haft kommunalt vatten utan via egen brunn. Vi pluggade igen det och skarvade upp det till markytan för att se eventuella läckage och för möjlighet att kontrollera när vi lyckats koppla bort denna vattenledning.
När vi stänger av servisen på en grannes tomt stängs också detta vatten av.

Vi har en egen servis vid tomtgräns för kommunalt vatten och avlopp.

Det troliga är att grannen har kopplat på sitt kommunala vatten på sitt gamla ledningssystem som även leder upp till vår fastighet.

Nu har vi alltså en vattenledning med kommunalt vatten som riskerar att frysa i vinter med läckage som följd. Då denna vattenledning ligger alldeles intill vårat nybyggda hus vill känns detta lite osäkert och vi vill ju ha detta vatten bortkopplat. Vi kan inte heller gräva vid huset med risk för att grunden spricker.

Vem ansvar är det att se till att detta vatten kopplas bort?
Kan detta betraktas som ett dolt fel? Det är ju uppenbarligen omöjligt att se då vattenledningen låg 120cm under jord.

Tacksam för input!!!!
 
Vad säger grannen? Om det är grannens vatten ni hittat så ska det finnas ett servitut på ledningen som ni ska ha fått information om när ni köpte huset. Om jag minns rätt så är det mäklarens uppgift att ta fram utdrag ur de registren. Men ni kan börja med att ringa kommunen, de ska veta var ledningarna går och vems de är.
 
Tack btg308!

Det finns inget servitut på den ledningen. Har pratat med kommun och de har ingen information om dessa ledningar, men ska prova att ringa igen.
Det är en samfällighetsförening som äger ledning från den kommunala ledningen fram till tomtgräns. Efter det är det varje enskild fastighetsägare.

Grannen har varit med och vi har försökt gräva efter ledningen inne på hans tomt dock utan resultat. Dock har allt tagit lång tid. Vi "hittade" ledningen i maj. Vi ska dock göra ett till försök under veckan nu, men nu är det frysrisk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.