Hej!

I januari år 2009 blev vårt badrum klart i vårt gamla hus. I vintras fick vi frysskador som försäkringsbolaget började fixa. Nu visar det sig att det finns dolda fel - golvkonstruktionen fyller inte norm och även en del vvs arbete är inte heller enligt norm). Firman som vi anlitade för jobbet har upphört (ägaren är död). Det är dolda fel enligt min mening och vår försäkring borde täcka hela klabbet - eller?

Kati
 
Försäkringsbolagen ersätter "återställning till ursprungligt skick med moderna och rationella byggmetoder".
Alla förändringar och förbättringar som innebär en merkostnad landar på försäkringstagaren.
 
Tack för svaret - men är tyvärr inte hel säker på vad det betyder.... återställande men om det som ska återställas har dolda fel - betyder det att vi måse betala merkostnaden?
 
Ja, bolaget ersätter bara det som ni hade tidigare. Var det t.ex. c600 och enkelgips så är det dom ersätter, men eftersom byggaren inte vill lämna garantier på en sådan konstruktion så kommer han att vilja montera ett extra lager gips och debitera er för det.
 
Vad jag är tacksam för dina svar!!! TACK!

Fattar vad du menar - gips o allt e enligt standard dock är det ngt som inte är OK med golvkonstruktionen.... vilket betyder att man ev måste ta upp allt... förstår på ditt svar att vi i sådana fall får stå för golvkonstruktionens omgörande. Sen är det ngt medvattenldeningarna också... o då får vi alltså stå för denb kostnaden också men de återställer. Ville bara kolla att jag har förstått rätt.

Kati
 
För all del.

Det är svårt att svara på vad ni borde få stå för utan att veta mer om vad som har hänt och hur konstruktionen ser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.