Har två väggar i källaren som jag skulle vilja riva men vet inte vad som är bärande eller ej där nere, kanske alla är det?

Samtliga väggar är läggbetongblock så går inte se om det är några grövre reglar eller sådant som i träkonstruktion.

Vem vänder man sig till om man vill ta reda på om vilka väggar som är bärande i kåken? Och vad kan en sådan konsultation kosta mellan tummen och pekfingret? Någon som har koll?

Tack på förhand :)
 
Du behöver tex en byggnadsingenjör, kolla arkitektfirmor tex eller såna som gör besiktningar av fastigheter.
Generellt (men man ska nog inte riva väggar utifrån detta;) är ju längsgående väggar bärande och de tvärställda oftast inte.
En ritning hade säkert gett tillräckligt många svar för att få en hint om det är nån idé att kosta på en besiktning.
Fast å andra sidan går det ju alltid att växla av bärande väggar på nåt vis också.
 
Ah får höra med en sådan. Du har ingen koll på vad det kan tänkas landa på
Pengmässigt om man tar in hjälp för att kolla?

Jag har ritningar på kåken så ska kolla på dom imorgon, ev att jag lägger upp här så kanske ni kan hjälpa att ge en "hint" på om det kan vara bärande eller ej.

Och det är just det jag måste veta om jag måste fixa extrastöd eller ej då väggarna ska ner i vilket fall :) blir ju dock enklare och billigare om det inte är bärande :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.