En lutande tall som är cirka 15 meter hög på en gräsmark, risk för fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stötte på grannen idag, han sa följande : har du sett tallen som står på er tomt som lutar, den kommer nog att falla snart. Han lät väldigt övertygande att den var på vår tomt.
Den står på en del av tomten vi aldrig är på, därav att vi inte sett den.
Nu till dilemmat, jag är fullt övertygad om att den inte står på vår tomt, däremot hänger den över på vår tomt.
Vore bra om man tar ner den så snart som möjlig, säkert 15 meter hög.
Ska jag föreslå att vi delar på kostnaden, eller..?
 
Sir James skrev:
[bild]

Stötte på grannen idag, han sa följande : har du sett tallen som står på er tomt som lutar, den kommer nog att falla snart. Han lät väldigt övertygande att den var på vår tomt.
Den står på en del av tomten vi aldrig är på, därav att vi inte sett den.
Nu till dilemmat, jag är fullt övertygad om att den inte står på vår tomt, däremot hänger den över på vår tomt.
Vore bra om man tar ner den så snart som möjlig, säkert 15 meter hög.
Ska jag föreslå att vi delar på kostnaden, eller..?
Är det ditt hus trädet lutar mot, alltså ev kan falla ner på ditt hus vid storm, och om du inte är helt säker på att det står på hans tomt - så är det nog mer du som vill få ner det än han..du ska nog mer tacka för varningen och vara glad att slippa merjobb & merkostnader med att laga hustak 😎

Visst vill du vänta tills efter det fallit kan du ju försöka få det till att halva trädet stod på hans tomt och att han inte tagit ansvar för det - men samma skuld kan läggas på dig vilket gör att försäkringsbolaget sänker ersättningen till dig(alltså mindre pengar) för skadan på taket/huset pga du inte tagit ansvar.

Står trädet på hans tomt så är det hans skyldighet att ta ner såklart och bussigt av dig att erbjuda hälften av betalningen - annars hoppas jag han har försäkring och pengar för att täcka skadorna på ditt hus
 
Redigerat:
Ber om ursäkt för dålig bild.

Ingen risk för att den ska ramla i den riktingen, iom lutningen och avståndet.
Men en riktigt ordentligt rotvälta lär det bli iom marken den står på.
Tyvärr klarar jag inte så stora träd med motorsågen själv.
 
Sir James skrev:
Ber om ursäkt för dålig bild.

Ingen risk för att den ska ramla i den riktingen, iom lutningen och avståndet.
Men en riktigt ordentligt rotvälta lär det bli iom marken den står på.
Tyvärr klarar jag inte så stora träd med motorsågen själv.
Ok så ingen risk för att hus skadas ☺️ inte heller någon grund om rötterna försvinner?

Trädfällning får man väl på RUT-avdrag numer, eller det kanske inte börjat gälla än förstås..men snart 😋 Eller så annonserar du om gratis ved mot nedkapning och hoppas ngn erfaren med stora motorsågen dyker upp 😉
 
Det var ju det här med vems tomt...:)

Klart att åtminstone "hänger" in på vår tomt.
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Men du...kanske grannen berättade "om trädet" mer för att du skulle förstå/veta att han var medveten om vad han har å göra ?😎 Folk kan ju uttrycka sig tokigt ibland..

Står den på hans tomt är ju trädet hans ansvar att förebygga så din tomt inte skadas..han kanske vet det? Låtsas ta det som självklart att han ska ta ner den när du hör med han igen och bli förvånad om han säger annat 😁😮 och låt han visa dig hur han ser tomtgränsen

Har ni inga tomtstolpar eller liknande?
 
Redigerat:
Är det ingen av er som vill ha den som ved, du eller grannen. Riskerar du inga hus är ett sådant träd inga problem att fälla, själva fällningen och kvistning av en sådan tall om det finns öppen fäll riktning tar max en halvtimma inkluderat kvistning.
Sedan frågan "vems tomt" det blir utsättning om det inte finns tomtgräns utsatt eller synlig. så när man är säker på var tomtgränsen går kan man diskutera vem som betalar.
 
Sir James skrev:
Tyvärr klarar jag inte så stora träd med motorsågen själv.
Om trädet inte skadar något vid fall i lutningsriktningen så är jag övertygad om om att du klarar det ifall du äger en motorsåg. Måste vara en av de enklare trädfällningar som finns. Skulle det behöva fällas i någon annan riktning är det dock inget att rekommendera ifall man inte vet vad man gör.
 
harry73
Varför vill du ta ner den?
Eftersom den hänger över er tomt lär den inte skada grannens hus.
Om den inte heller skadar ert hus och ni aldrig är i den delen av tomten skulle jag den låta vara tills vidare.
Har du inget behov av veden är det bara besvärligt att bli av med den.
 
Sir James skrev:
... Ska jag föreslå att vi delar på kostnaden, eller..?

Kostnad? Vadå kostnad, det är ju en tall? Tro det eller ej, men utanför stockholm finns det folk som odlar såna här i flera tusental.
Fråga grannen vems tallen är. Svarar han att den är din så skaver du med sågen tills trädet i fråga befinner sig i arbetshöjd. Är du inte sugen på att fälla det själv så säljer du det på rot, som Blwrgrl föreslog. Det här landet har gott om vedeldare.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Om du är osäker på gränsen och bor i hyfsat tätbebyggt område kanske du hjälpas av tomtgränser på hitta.se

Funkar faktiskt rätt bra, kostar inget att prova =)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Håller med, börja med att ta reda på om den står på din eller grannens tomt.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
harry73
Är ni och grannen överens om att trädet ska bort spelar det ingen roll på vems tomt trädet står. Har man motorsåg är det lät som en plätt att ta ner den, och kvista av den.
Att såga upp den är lite mer arbete med en klen såg, men även det går.
 
harry73 skrev:
Är ni och grannen överens om att trädet ska bort spelar det ingen roll på vems tomt trädet står. Har man motorsåg är det lät som en plätt att ta ner den, och kvista av den.
Att såga upp den är lite mer arbete med en klen såg, men även det går.
Nja.... Har man ingen eller begränsad erfarenhet av trädfällning är väl inte en stor lutande tall något man bör fälla själv?

/Krille
 
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Krille4 skrev:
Nja.... Har man ingen eller begränsad erfarenhet av trädfällning är väl inte en stor lutande tall något man bör fälla själv?
Fast ska man fälla i lutningsriktningen och inget är i vägen i den riktningen så låter det som ett ypperligt nybörjarträd. Stor skillnad om trädet stått rätt upp, då kan det i princip falla åt vilket håll som helst ifall man inte riktigt vet vad man gör, men i detta fall lär det bara gå åt ett håll, det ser tyngdlagen till. TS äger ju en motorsåg så jag förutsätter att han kan såga någorlunda i rätt riktning.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.