K
Någon som vet vem som tillverkar "Norrvange" som Bricmate brandar?
Lyckats hitta att Keope tillverkar deras Limestone och att Cerdisa tillverkar Höganäs Archistone.
Men just Norrvange går jag bet på, finns flera snarlika, typ Marazzi Gris Fleury men inte tillräckligt nära.

Ja, som ni föstår är jag ute efter att beställa en pall från Italien, då det rör sig om >50m² blir man ju rånmördad om man handlar på hemmaplan. :D
 
Golvpoolen har 30% på hela sortimentet i butikerna till den 6okt. De säljer Bricmate
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Ingen aning men det lättaste är nog att kolla med de som säljer Bricmate i din närhet...

Själv kastade jag 4 paket 30x60 av just Norrvange i söndags då jag tröttnade på att ha dem ståendes efter att de blivit över hos en kund där jag totalrenoverade en lägenhet förra hösten... :crysmile:
Tyckte personligen inte de var speciellt snygga då de skiljde ganska mycket i mönstringen men smaken är som baken.
Ser ut som spillt kaffe överallt... hehe

Här kan du se hur de blir på större ytor...

Gråa Norrvange-kakelplattor som läggs med orange distanser, med inläggets beskrivning av varierande mönstring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Keramiska golvplattor med varierande mönstring som liknar spillt kaffe, installerade i ett rum med synlig dörrtröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kakelplattor i nyansen Norrvange, ojämn mönstring som liknar spillt kaffe, installerade på badrumsgolv med golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt kök med vita skåp och Norrvange kakel på golv som visar naturlig mönstring och variation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat badrum med Norrvange 30x60 kakel, vita väggar, vägghängd toalett och kakelmönster som liknar spillt kaffe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat badrum med Norrvange 30x60 kakelplattor med märkbar mönstring som liknar spillt kaffe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klinkergolv med Norrvange 30x60 plattor med varierande mönstring liknande spillt kaffe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
@Ögonfröjd tack för tipset, tyvärr endast i fysiska butiker. Ligger ingen inom vettiga avstånd. :(

@Paul-Staffanstorp Tack för bilderna, tycker den är läcker! Är dock mer inne på "light grey" än den beiga du la hos kund! Dock irriterar jag mig hårt på deras misslyckande när det kommer till modulmåtten för just denna serie, alla format är i x98 förutom 15x15 som är x47.

Alla andra serier från BM jag tittat på har modulmåttet x96 till alal format och x47 till 15x15, så att man kan lägga med 2mm fog.

Så om man vill ha 15x15 i duschen, ja då åker man på 4mm fogbredd överallt om man skall ha fogföljd.
Att döma av bilderna så ser det ut att du körde 4mm i badrummet och 2mm i övrigt? Eller luras ögonen?

Hur är det att lägga dessa/rektifierade plattor i 1:50, eventuella fogsprång lär ju inte vara så trevliga antar jag?
Samt, hur var rakheten på plattorna när du la fallande/halvförband?
 
  • Gilla
mangehagglund
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
@Ögonfröjd tack för tipset, tyvärr endast i fysiska butiker. Ligger ingen inom vettiga avstånd. :(

@Paul-Staffanstorp Tack för bilderna, tycker den är läcker! Är dock mer inne på "light grey" än den beiga du la hos kund! Dock irriterar jag mig hårt på deras misslyckande när det kommer till modulmåtten för just denna serie, alla format är i x98 förutom 15x15 som är x47.

Alla andra serier från BM jag tittat på har modulmåttet x96 till alal format och x47 till 15x15, så att man kan lägga med 2mm fog.

Så om man vill ha 15x15 i duschen, ja då åker man på 4mm fogbredd överallt om man skall ha fogföljd.
Att döma av bilderna så ser det ut att du körde 4mm i badrummet och 2mm i övrigt? Eller luras ögonen?

Hur är det att lägga dessa/rektifierade plattor i 1:50, eventuella fogsprång lär ju inte vara så trevliga antar jag?
Samt, hur var rakheten på plattorna när du la fallande/halvförband?
Ärligt talat minns jag inte hur måtten var, men jag har inga 4mm fogar iaf...

Det fungerade utan problem med fallande förband.
Något annat skulle jag inte ge mig på med 30x60 faktiskt.

Inga jätteproblem med fogsprång men jag sänker alltid duschzonen någon mm genom att gå ner i kamstorlek där.
Då kan jag minimera fallet till minimigränsen.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
@KjellTimell hittade du tillverkaren? Jag är inne på samma tanke som du.
 
K
Nope, köpte från Bricmate.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.