Jag har tänkt att bygga ett garage helt själv förutom elen.
Om jag skaffar en kontrollansvarig, kan jag då själv vara byggherre och utföra egenkontroller som jag själv signerar enligt de kontrollpunkter jag kommit överens om med KA?

Elen kan jag försås inte kontrollera, men där kanske elektrikern skriver på kontrollplan?

Jag har sett några förenklade kontrollplaner för garage där man bara intygar att garaget är dimensionerat för rätt snölast, att det uppfyller brandkrav, att det uppfyller elsäkerhet samt att det har uppförts i enlighet med det beviljade bygglovet.
Mer tycker jag inte att det ska behövas för ett enkelt garage utan VA och med enkel ventilation.

Vad tror ni?
 
Bygger själv garage nu i samband med husbygge och har där gjort en egen förenklad kontrollplan där allt är egenkontroll. Skall skicka in dimensionering för takstolarna, annars inga dokument. Sök på kommunens hemsida, många har lagt ut dokument på förenklad kontrollplan som man kan använda.
 
Såvitt jag har förstått det finns det inga regler/lagar om hur kontrollplanen skall se ut eller dess omfattning eller krav på vem som skall skriva den.
Däremot så granskas/godkänns den av kommunen när man söker bygglov/bygganmälan.
Innehåll borde därmed kunna diskuteras med tjänstemän på din kommun.
 
"Byggherre" är du alltid, oavsett om du bygger själv eller låter någon annan göra jobbet.

Till mitt senaste hus gjorde jag själv kontrollplanen och undertecknade den också helt själv. Det räckte. (Fast då gällde fortfarande den gamla bygglagen.)
 
Vad gör egentligen den kontrollansvarige?
Upprättar kontrollplan har jag förstått.
Tittar han på ritningarna?
Tittar han på beräkningarna?
Men han gör inga fysiska kontroller på bygget, eller hur?
 
Kommunerna har olika regler. Berätta för kommunen om ditt garage så säger de vad de vill ha. Kanske behöver du ingen KA och klarar dig med en enkel kontrollplan, eller så vill kommunen ha en KA, tekniskt samråd och en mycket mer komplicerad kontrollplan.
 
Jag kan prova att skicka in ett fullständigt ritningsunderlag och en enkel kontrollplan och se vad de säger. Risken är att projektet blir försenat om de kräver en KA och jag inte kan få tag på någon.

Jag pratade med en arbetskamrat som bygger stort garage med boyta ovanpå och han sa att alla tillfrågade utom en hade tackat nej till uppdraget. De vill bara vara KA åt stora byggföretag vid villabyggen etc. Privata garagebyggen där ägaren dessutom har tänkt att göra allt jobbet själv är de inte alls intresserade av.

Hoppas kommunen inser att det blir för mycket byråkrati om vartenda skjul ska hanteras på detta sätt.
I tätbebyggd stadsmiljö kan jag förstå att man måste ha lite högre krav, både p.g.a. brandsäkerhet, men även estetik.
 
dymlingen skrev:
Jag kan prova att skicka in ett fullständigt ritningsunderlag och en enkel kontrollplan och se vad de säger. Risken är att projektet blir försenat om de kräver en KA och jag inte kan få tag på någon.

Jag pratade med en arbetskamrat som bygger stort garage med boyta ovanpå och han sa att alla tillfrågade utom en hade tackat nej till uppdraget. De vill bara vara KA åt stora byggföretag vid villabyggen etc. Privata garagebyggen där ägaren dessutom har tänkt att göra allt jobbet själv är de inte alls intresserade av.

Hoppas kommunen inser att det blir för mycket byråkrati om vartenda skjul ska hanteras på detta sätt.
I tätbebyggd stadsmiljö kan jag förstå att man måste ha lite högre krav, både p.g.a. brandsäkerhet, men även estetik.
Varför ringer du bara inte kommunen och frågar? Dumt att sitta och skicka in saker om du inte behöver det. Eller får en större faktura för att de fått kolla på ditt ärende flera gånger för det inte var komplett innan!
I min kommun så behövdes inte KA för garagebygge. Enbart en kontrollplan med egenkontroll och ett bygglov då såklart.
 
Jo jag har ringt och då sa de att det krävdes KA om garaget var över 30 kvm eller om spännvidden var över 5m.
Jag glömde dock säga att det ligger utanför planlagt område om det nu har någon betydelse.
Dessutom hade jag då planer på ett större bygge, modell mindre lada. Nu tror jag att jag börjar med ett vanligt dubbelgarage, och bygger en redskapsbod separat.
Jag får ringa igen och se vad de säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.