Jag bygger en villa i Bollstanäs, Upplands Väsby. Myresjöhus har totalentreprenad. Till huset är fiber draget från ett skåp märkt triax. Till problemet; ingen vet vem jag skall vända mig till för att använda fibern. Telia säger att de inte har någon fiber på min adress. Kommunen säger sig inte ha något stadsnät och Myresjöhus vet inte.

Kan någon begåvad berätta vart jag skall vända mig för att koppla in tv-internet-telefon.
 
Kolla med Bredbandsbolaget eller Comhem.
 
Tack! Comhem har jag redan kontrollerat men även där var det negativt. Då skall jag testa med bredbandsbolaget.
 
Märkningen Triax är nog i detta fall bara ett fabrikat på ett skåp. Men vad är det för skåp? Ett markplacerat skåp likt ett elskåp?

Undrar även vem som lagt ner fibern till huset, inte kommer väl någon och bara lägger ner en fiberkabel till ditt hus utan att du beställt något? Hur tänkte ni kring tele m.m. har ni inte beställt något utan bara låtit det bero? Vad står det i ert avtal med Myresjöhus om anslutning av exempelvis vatten, avlopp, el, tele m.m.

Vad säger grannarna? Har de fiber?
 
Ligger inte Bollstanäs i Sollentuna kommun? Då är det Sollentuna Energi som driver stadsnätet. Kontakta SE så kan dom hjälpa dig. Ditt stadsnät är ett öppet nät så när du väl är uppkopplad finns flera tjänsteleverantörer att välja mellan.

Edit: Näe det gör det inte. Men nära. Kolla med Sollentuna Energi.
 
Redigerat:
Immobil skrev:
Kolla med Bredbandsbolaget eller Comhem.
Comhem har ingen fiber....
 
...tänkte inte på de. :blushing:
 
Tyvärr inte bredbandsbolaget heller. Triaxskåpet står på marken jämte ett elskåp.
 
Förmannen skrev:
Till huset är fiber draget från ett skåp märkt triax.
Finns det någon fiber till skåpet?

Det kan vara Skanova som lagt fibern, det tar ett tag innan Telia får veta var dom dragit.
 
Jag tackar för hjälpen. Får testa med Skanova. Lustigt förfarande måste jag säga. Det var bättre på televerkstiden...
 
Hur är fibern terminerad i "husskåpet"? Det kan ju vara så att ni tror att det är fiber draget, men i själva verket är det bara ett tomt rör.
 
Bergling skrev:
Hur är fibern terminerad i "husskåpet"? Det kan ju vara så att ni tror att det är fiber draget, men i själva verket är det bara ett tomt rör.
Bra kommentar.

Har du fiber indraget bör det även finnas en mediakonverter i bredbandsskåpet då inkommnade fiber svetsas i denna. Det verkar föga troligt att någon bara skulle dra in fiber utan att ansluta den.
 
Börjar ju bli spännande det här... Posta gärna lite bilder annars så kan säkert någon lista ut hur det hänger ihop. Men som sagt jag tycker det är konstigt att det bara skulle dyka upp en fiber utan att någon beställt.
 
Är det ström dragen till skåpet? I så fall, bryt den och se vem som kommer för att laga... (Skojar bara, gör INTE det!)
 
Exploatören måste veta vem som lagt fiber eller tomrör till tomterna. Om du köpt tomten via myresjöhus så kanske de kan kontakta eller förmedla kontakten till exploatören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.