Hej.

I min kontrollplan står det att korrekt ventilation skall dokumenteras genom ett luftflödesprotokoll.
Min byggare vill inte genomföra denna mätning vilket jag menar att han skall göra för att dokumentera sitt arbete i likhet med de andra egenkontrollerna i kontrollplanen. Det står nästan exakt samma ordalydelse ang. Provtryckning av golvvärmen och denna har jag fått.
Vem har rätt?

Med vänlig hälsning,
 
Mikael_L
Byggaren har kanske (troligen?!) inte kompetens och utrustning för detta.
Anlita en ventilationsfirma för injustering, och påpeka för säkerhets skull att du vill ha ett protokoll efteråt.
Jag kommer i alla fall anlita en ventfirma för denna uppgift, för att dels få allt bra injusterat och dels få kontrollpunkten i planen klar.
 
Jo men när han har byggt det, då skall väl byggaren ta in en firma för att få fram ett luftflödesprotokoll?
 
Mikael_L
Det beror väl på vad ni avtalat om?
 
Vi har ett avtal enl Abs 09. Skall man behöva avtala om varje minsta sak utöver detta?
Skulle jag också behöva anlita någon som kommer att provtrycka golvvärmen t.ex.
Nu är saken den att jag av en tillfällighet har avtalat om att det skall ingå ovk protokoll.
 
Mikael_L
rebmic skrev:
Vi har ett avtal enl Abs 09. Skall man behöva avtala om varje minsta sak utöver detta?
Ja det är ju en bra fråga. Vad man måste avtala speciellt om.

Jag antar att det först och främst gäller att avtala om sådant som inte normalt ingår i den köpta tjänsten.
För en snickare t.ex.
Montering av blandare, klinkra hallgolvet, att anskaffa och hänga upp matchande gardiner, Måla taket.
Att någon annan än en ventilationsfirma mäter och justerar in alla luftdon anser jag inte vara det normala. Och skulle själv se till att det var tydligt avtalat om detta ifall jag gjorde den överenskommelsen.

Sen finns det ju hur mycket som helst i gråzonen. Ska snickaren städa efter sig, och till vilken nivå, ska han frakta bort skräp och överblivet material? Ska han stå för att klä in andra rum som dammskydd. Ska snickaren göra hål för eldosor och rör ... osv osv


Men har ni nu redan avtalat om det så är det ju jättebra. Då gör alla enklast sin del av avtalet, så är det bra med det.
Vill han inte fixa det avtalade så kollar du vad det kostar att få en vent.firma dit och fixa det. Och så meddelar du att du innehåller x kr av avtalad ersättning för att låta annan firma färdigställa det som avtalats, och betalar resterande belopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.