Vi väntar på att en avstyckning ska registreras så att den nya fastigheten ska få en ny beteckning. Nu undrar vi om det spelar någon roll vem som står skriven som ägare för tomten?
Ska en av oss stå som ägare eller ska båda stå som ägare?

Jag antar att det måste registreras när vi övertar den nybildade fastigheten.

Spelar det ngn roll ur belåningssynpunkt?

/Tony och Carmela
 
Om båda två ska stå för lånet ska båda äga tomten.

Så var det med oss när vi köpte vår tomt.
 
Vid en avstyckning blir det samma registrerade ägarförhållande på styckningslotten som stamfastigheten. Om ni sedan vill ändra ägarförhållandet kan det utgå stämpelskatt (lagfartskostnad) på ändringen.

Om ni istället utförde en klyvning av fastigheten kunde den nya lotten fått ett helt annat ägarförhållande än stamfastigheten och då kunde ni sparat stämpelskatten (lagfartskostnaden).

Lycka till!
 
Jag kommer få tomten i gåva och i och med det blir det ingen lagfartskostnad, enbart expeditionsavgift = 825 kr.

Men om det skulle strula till sig mellan mig och min fru så vi skulle vilja skilja oss så vill jag ju ändå att det framkommer att tomten (markvärdet) har tillkommit från mig.

Man kan kanske kan skriva det på nått sätt vid sidan om.

Är det ngn som har erfarenhet av det?

/ Tony
 
Soprano skrev:
Men om det skulle strula till sig mellan mig och min fru så vi skulle vilja skilja oss så vill jag ju ändå att det framkommer att tomten (markvärdet) har tillkommit från mig.
Bodelning, menar du...
 
Bodelning menar jag.

Istället för att dela upp allting fifty-fifty så tillfaller en större andel av bohaget till mig eftersom jag har fört in en större andel i haget.

Det är ju inte så att jag tror att det kommer ta slut men för säkerhets skull.

/ Tony
 
, Om ni är gifta så ingår fastigheten i det gemensamma bohaget oavsett om en eller båda är ägare. Om ni inte är gifta så enl. den nya sambolagen om ni skaffar huset för gemensamt boende får, vid bodelning, den av er som har störst behov av huset den.
Men det går säkert att fixa detta genom avtal/äktenskapsförord.

Men, en rent praktiskt sak. Maken och jag har ägt flera hus och det huset vi har just nu står han ensam på lagfarten (jag var bortrest och vi tyckte inte det var så viktigt då), vi står båda för lånen - det kräver banken. Så mitt dilemma är om jag ex. vill ha bensinkort, köpa en dator på avbetalning eller nåt så när de tar kreditupplysning på mig så ser de att jag har ok lön, massor med skulder men inga tillgångar (inget hus). Vi håller på att byta hus och nästa hus ska vi definitivt äga tillsammans!
 
Hur många hus har ni haft egentligen?????

Ni verkar byta hus lika ofta som jag byter skjorta. :surprised:

Carmela och jag är gifta och jag antar att vi får skriva ett äktenskapsförord för att reglera det här.

/ Tony
 
En lösning är att ni skriver papper på att vid ev försäljning av huset ska värdet motsvarande den obebyggda tomten tillfalla dig. Tex om ni säljer huset för 2 milj och då borde få 1 mille var räknas tomvärdet av din (fd) frus andel helt enkelt.

Det vore bra ifall du och din fru kom överens med en värderingsman var marken var värd vid gåvotillfället.

Så här kommer jag och min sambo göra då han får marken av sin släkt och jag då rimligen inte kan göra anspråk på den då det är enskild gåva...
 
4 hus har vi hunnit med. Första huset var ett radhus som vi bodde några år i, det vi bor nu i har vi bott 10 år i. 2 hus ägde vi samtidigt och använde en som sommarstuga.
Jag hoppas du byter skjortor oftare än så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.