Hej forumet!

Köpt stuga för ett litet tag sedan och är igång med rivningar och renoveringar för fullt..

Jag och grannen har varsit förråd som sitter ihop precis vid tomtgränsen..
Förråden har alltså gemensam enkel skiljevägg mellan sig..
förråden byggdes för 30-40år sedan av gamla ägarna..

Nu är det så att jag vill riva mitt förråd .. dvs det som finns kvar efter rivningen är en otät skiljevägg som måste få sig en korrekt utomhuspanel..

Jag undrar då om det blir min skyldighet att ordna panelen till HANS baksida av förrådet.. eller om det är hans ”problem” att fixa det.

Eller ska kostnaden delas på?

Ser helst en ny och fin panel än att det tas nå gammalt spillvirke som spikas upp.

Eller får jag ta smällen då jag valt att riva?

Tack för svar :)
 
S Stuglife skrev:
Eller får jag ta smällen då jag valt att riva?
Det är knappast din grannes fel att du river, prata med grannen först och kom överens om vem som skall fixa hans nya yttervägg, han kanske vill att du betalar men att han eller någon annan gör jobbet. Tänk på att grannen måste kunna komma åt och underhålla sin nya vägg också.
 
Grannen kanske också inte tycker om sitt förråd och river sin del......
MEN PRATA MED GRANNEN, saker och ting löser sig mycket bättre så än vad jag tycker du ska göra.

Protte
 
Självklart ska jag samtala med grannen då våren närmar sig och hen är på plats i stugan sin..
och jag har full förståelse också att det kan komma bli jag som får ordna panelen.. men man måst ju få höra hur andra tänk.. då det är hans vägg.

Hur ska jag kunna anpassa att han ska komma åt och underhålla sin yttervägg? Förutom godkänna då att han får gå in på min tomt.. skiljeväggen står mitt på tomtgränsen?
 
Om du inte vill låta grannen gå på din tomt för att underhålla ytterväggen så får du ta ansvaret för att sköta om den.

Enklast är väl att vara försiktig när du river din del, och återanvända panelen från din bod till grannens?
 
S Stuglife skrev:
Hur ska jag kunna anpassa att han ska komma åt och underhålla sin yttervägg? Förutom godkänna då att han får gå in på min tomt.. skiljeväggen står mitt på tomtgränsen?
Tänkte bara nämna det så att du inte slog upp en ny friggebod en halvmeter från tomtgränsen :)
 
Tja, det beror väl lite på hur det ser ut med ägarfrågan. Kan man se det som två hopbyggda förrådsbyggnader, eller ska man se det som en samägd byggnad?
 
På papper enligt lantmäteriet så är min halva inskriven hos mig och hans på sin fastighet.
Dem skiljer sig även en del med påbyggnadsdelar osv.

Väldigt svårt att se att den ska räknas som samägd ur det perspektivet.

Nejdå.. ska anlägga gräsmatta och förråden är i ruttet skick!

Frågan ställdes mest av nyfikenhet hur man ska ställa sig i frågan.. Aldrig haft hus/stuga så jag försöker lära mig hur det fungerar..

Vill int trampa någon granne på fötterna :)
 
Snicksnacka lite med grannen och hör hur denne ser på saken. Din del av förrådet kan du riva men se till så grannens del inte skadas eller funktionen påverkas. Du får inte riva din del om det medför att grannens förråd då säckar ihop t.ex.

Panelen på grannens yttervägg kanske ni kan dela på 50/50? Du får finare panel att titta på och grannen får en tät vägg.
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Kolla så att du inte behöver ha ett rivningslov innan du börjar..
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Är grannens del i lika ruttet skick?
Om det inte är det kan det ju vara i grannens intresse att hans förråd inte är beroende av att din del kan säcka ihop.
 
  • Gilla
riob
  • Laddar…
Konstruktionen medför ingen risk att hans förråd rasar konstaterade jag igår. Det enda negativa är somsagt att väggen inte blir tät.

Då det är våran gemensamma skiljevägg och det är på min sida/mitt fel att den inte blir tät så blir det kanske bäst att jag står för panelen..men då är panelen min, både att ta hand om/vårda och behålla om grannen senare vill riva sitt förråd..


Rivningslov krävs ej i mitt område..tappar dock byggrätten (strandtomt) på platsen där förrådet är just nu men det kvittar.. ge det 10år så måste skiten rivas ända pga kraftig stranderosion som tuggar i sig hörnet av byggnaden.
 
Nej, väggen blir inte din att underhålla även om du fixar den åt grannen. Om du inte vill det förståss.

"Hej grannen, jag tänkte riva min del av förrådet, din vägg behöver ju snyggas upp lite då, om jag tar ner min del försiktigt kan vi bygga en ny yttervägg av min gamla panel, är det okej med dig? Jag spikar förståss upp det och målar den den här gången, men du får sköta den själv i fortsättningen, blir det bra tror du?"
 
  • Gilla
HeleneP
  • Laddar…
Detta att tappa byggrätt på en strandtomt är ju lite kapitalförstöring. Kan du inte söka bygglov för ett nytt liknande förråd på säkert avstånd från vattnet, och motivera med att det behöver flyttas?
 
H hempularen skrev:
Detta att tappa byggrätt på en strandtomt är ju lite kapitalförstöring. Kan du inte söka bygglov för ett nytt liknande förråd på säkert avstånd från vattnet, och motivera med att det behöver flyttas?
Både och.. står redan två gäststugor på tomten (en som blir det nya förrådet) och den andra renoveras upp.. + en bastu finns.
Har det trångt med alla dessa byggnader på mina 850m2 tomt.. men förstår din tanke och det alternativet ska tas i åtanke innan beslutet och första brädan bryts bort från förrådet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.