M
Ska skicka in offertförfrågan och då står det att man ska fylla i alla entreprenörer. Ska man även fylla i om det är en vän/kontakt som gör det? Täcks det av försäkringen? Om man inte tar med det, vad händer om det blir något fel?
 
om vännen ämnar ta betalt så ska han tas ed men jobbar han ideelt så kan han tas bort.
men inverkar han på dom andra hantverkarnas jobb bör en dialog tas mellan dom berörda
 
Mikael_L
Sen ska du inte räkna med att någon, någonsin få en ersättning från byggfelsförsäkringen. Den är liksom inte tänkt så ... :(
 
M
Mikael_L skrev:
Sen ska du inte räkna med att någon, någonsin få en ersättning från byggfelsförsäkringen. Den är liksom inte tänkt så ... :(
Har hört det! :( Varför ska man egentligen ha en då?
 
M
Spelar det någon roll vem som står för försäkringen i hushållet? Så det inte kommer något sen att den som tjänar mest/minst ska stå för den, eller nåt sånt.
 
M
Jag är alldeles villrådig! Vi ska beställa en byggfelsförsäkring och jag vet vad jag ska fylla i och skicka in. Är det verkligen meningen att alla entreprenörer måste skriva ett entreprenadkontrakt ABS 09. Räcker det inte med det avtal man skrivit? Vad händer om man inte tar med vissa entreprenörer? Jag förstår att den delen då inte är försäkrad, men gör det nåt? Vad händer?
 
Hur gick det Aida?
Jag sitter i precis samma sits just nu. Har bara kontrakt med en firma, de ska göra "skalet" till vårat taklyft, sen kommer jag göra mkt själv men ta in både snickare, el och vvs på löpande under bygget/renoveringens gång, vilket inte ens har något slutdatum.

Blir Garbo/Bostadsgaranti nöjda om de bara ser en entrepenör som inte är en totalentrepenör i ansökan?
 
Den där försäkringen är bara rena bullshiten rent ut sagt eftersom den aldrig kan betalas ut eller göra ngn nytta, att dom enda bolagen som tecknar den dessutom ägs av våra största hustillverkare visar väl bara att den är rena bedrägeriet och är till för att skapa en ogynnsam konkurenssituation för småföretagare..
 
Jo, jag vet. Men när både komunen OCH banken kräver det så är det bara att krypa till korset, får inte någon godkänd bygganmälan eller pengar från banken annars. Har prövat att få dispens men det var bara att glömma (bygger 75kvm för ug 1 mille)
 
hej! sitter lite i samma båt... ska skicka in en offert ansökan, när jag ringde sa de att de har en behandlingstid på tre veckor! är det rimligt??
måste man ha dessa handlingar klara och betalda innan man får börja med bygget? vi ska göra grunden själva och jobbet innan. räcker det då att ha denna försäkring klart till byggkillarna kommer och stomreser huset?
sen har vi ju bara etrepenörer klara för stommonterat och vind och vatten tätt, el vvs mm kommer inte vara klart än, men lite behöver vi ha på entrepenad och lite kommer vi göra med hjälp av släkt och vänner. måste man kunna skriva in detta i offerten på något vis?
tack på förhand!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.