När vi köpte vårt hus fanns det en viss problematik med "källardoft". Vi hade hit Anicimex för att kontrollera att det inte är mögel...och det var det ej sa de. Men installera en avfuktare så har ni problemet ur världen..sagt och gjort, det gjorde vi.
Två år senare..och fortfarande unken lukt i huset...kontaktade vi en venatilationsfirma för att fixa FTX-system. Och de tyckte att Anticimex system verkade urkorkat :surprised:

Anticimex säger att grunden måste vara absolut tät och avfuktaren ska stå på hela tiden.

Ventilationsfirman vill öppna upp och släppa in frisk luft. De säger att med Anticimex system blir grunden uppvärmd och med det ökar risken för kondens ::)

Vem ska man tro på ???
 
Skulle nog trott på Anti.
Har ni installerat en avfuktare som gör att det blir undertryck i grunden. Om inte - sätt inte en fläkt som drar ut luft. Detta minskar möjligheterna att unkenheten sipprar upp från grunden.
Är ni säkra på att unkenheten kommer från grunden?
 
Vi bor i ett område där de flesta av husen har denna lukt..mer eller mindre iaf.
Som vi har fått det förklarat för oss så beror lukten på att husen är byggda på lerbotten och att det är nån slags sumpgas som siprar upp.
Men som sagt....snart vet jag inte vem man ska tro på. Alla är ju sina egna profeter :-/
 
håller med askur om han tar bort ett "inte" i "sätt inte en fläkt" ;)
gaia
 
Ok :)

Så då ska det egentligen vara två "separata" ventilationssystem...alltså ett i grunden med undertryck och ett i sjävla bodelen med detta nya FTX. De ska inte alls kopplas samman ?
 
psykofarmaka skrev:
De säger att med Anticimex system blir grunden uppvärmd och med det ökar risken för kondens  ::)

Vem ska man tro på  ???
Har de verkligen sagt något sådant korkat?

Kondens = varm luft som kyls ner och som inte kan bära samma mängd fukt avger fukt i form av vattendroppar = kondens.
Jämför med augustinätterna där du har varma dagar och svala nätter = mycket dagg.
En varm grund är det man vill ha i så fall för att slippa kondens. Det är kalla grunder som ger kondens.

F ö håller jag mig borta från råden. Måste bara påpeka det ologiska i resonemanget.
 
gaia skrev:
håller med askur om han tar bort ett "inte"  i "sätt inte en fläkt"  ;)
gaia
Oj - jag menade inte "inte" utan "in". Givetvis! Tack!
 
Se mitt inlägg på: Utvändiga åtgärder av krypgrund

Bästa är att se till att endast torr luft (som inte kan kondensera) kommer in under huset. Att ha en luftavfuktare stå och tugga blir bara dyrt. Med lösning enligt ovan får du bort fukt OCH får ventilation under huset!
 
Pegasus lab

http://www.pegasuslab.se/

kan svara på just de frågorna. Jag gjorde ett jobb åt dem för ett tag sen och de är riktigt seriösa.

/P
 
Källareproblemet är tyvärr vanligt!! Fukttekniskt mycket komplicerad konstruktion. Fuktproblematiken kan uppstå p g a att fukt tillförs källaren samt att temperaturen i den är lägre jämfört med omgivningen. Det är då lätt att visa att då höjs rh (relativa fuktigheten) och för vissa byggnadsmaterial avges då en "unken lukt". Vad skall man då göra? ett par förslag:
- Ha inga fuktkänsliga material i källaren
- Sluta vädra, detta ökar fukttillförseln,
- Öka vädringen (försiktigt då annars ökar fukttillförseln) om det inte sker någon luftomsättning
- ta bort alla oraganiska material
- + en hel del annat

lycka till
 
Beställ en teknisk utredning av ditt närmaste Munters kontor, så får du ett åtgärdsförslag och en förklarng till varför det luktar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.