Vi bor i ett kedjehus som vi köpte 2007, där vi har en samfällighetsförening som ansvarar för vatten & värme sedan 1964. Nu har föreningen bekostat egna värmemätare i bostäderna för att få en faktisk faktura om vad vi förbrukar mot tidagare där det räknades per kvadratmeter. I samband med detta så upptäcktes det att hos oss (och cirka 20 hus till) att tidigare ägare har "tjuvkopplat' in sig på föreningens värmerör (innan avstängning i huset) vid tidigare utbyggnad (1974). Tidigare ägare har uppgett den nya kvadratmeter arean till föreningen och fått deras tillstånd att koppla in rören där samt vi har betalat för husets nya storlek.
Nu vill föreningen att vi ska betala en rörmokare som kopplar in värmerören efter våran nya mätare.

Vem ska betla för omkoppling av rören, vi, tidigare ägare eller föreningen???

//Bagar´n
 
Låter som ni som fastighetsägare är ansvariga för att det blir rätt. Det kan knappast gå som dolt fel mot förre ägaren efterssom det borde varit lätt att se felet när ni fullgjorde er undersökningsplikt.
 
Helt utan juridiska kunskaper så anser jag att då föreningen visste om att det fanns fler ställen än ett per hus där de var påkopplad så är det föreningens ansvar och borde ha tänkts igeonom innan beslutet att sätta enskilda mätare.
 
Kolla med en jurist. Eventuellt skulle det ju kunna vara ett dolt fel, det låter iallafall för mig som något som ni eller en besiktningsman skulle kunna ha svårt att upptäcka.
 
Enligt mäklare går det inte som ett dolt fel eftersom det inte är något som påverkar fastigeheten värde eller ger någon skada.
Har varit två olika besiktningsmän och ingen har sagt något när dom har varit under huset och tittat. Vet att folk från styrelsen inspekterat krypgrunderna med jämna mellanrum och dom har inte heller sagt något.
 
Men om tidigare ägare fått tillstånd att koppla in är det ju knappast tjuvkopplat? Det är ju snarare föreningen som kopplat in de nya mätarna på fel ställe?
 
O
Det kanske var okej 1974 att göra denna inkoppling? Med tanke på att så många har gjort liknande koppling. Dessutom så borde föreningen behövt stänga av vattnet för att göra denna inkoppling, så dessa borde ha reagerat.

dolt fel tror jag är svårt att få till, eftersom du är skyldig att granska VVS.
 
Har informerat våran styrelse att dom får stå för kostnaden,eftersom allt har skett med tillstånd. Dom skulle återkomma efter nytt möte.
 
Vilket i praktiken betyder att kostnaden slås ut på samtliga hushåll, och det tycker jag känns rimligt, eller?
 
Det är rimligt eftersom samtliga hushåll har valt styrelsen att sköta verksamheten. Gör styrelsen ett dåligt jobb får man avsätta den och välja en ny som inte inte gör kostsamma misstag.
 
O
klart rimligt att kostnaden på detta drabbar alla i föreningen. Styrelsen kommer nog att nästa gång nånting så här stort görs göra en ordentlig utredning.
Har dessutom den dåvarande styrelsen givit sitt tillstånd så anser jag att detta skall belasta samtliga medlemmar.

en personlig reflektion är vad föreningen har beräknat för pay off tid för detta ingrepp. Jag är nämligen själv osäker på om man som förening kan räkna hem installations kostnaderna. förutsatt att detta inte görs tillsammans med en stor renovering av VVS.
 
I dag ringde ordförande efter deras styrelsemöte. Dom anser fortfarande att det är vi som ska betala rörmokare för omkoppling av rören, fast det var godkänt tidigare så säger dom att det verkar ju inte finnas något skrivet på detta och då ska vi betala.... Hade tidigare ägare INTE uppgett nya boarean så hade vi betalat. Ska nu försöka hitta någon jurist som kan ge något bra tips man kan hänvisa till om vad som gäller. Ordförande tycke även att det stod klart i föreningens stadgar vad som gäller http://www.oxhagen.nu/stadgar/stadgar.htm. vart själv inte så mycket klokare efter ha läst igen detta..

//Bagar´n
 
AXS
Hur mycket kommer det kosta?
Om alla 20 gör det samtidigt kanske det inte blir så dyrt...
 
Pratade med en firma som sa runt 8-10.000:-. Krävs 2 personer eftersom det var krypgrund, något med säkerheten och dom fick då inte vara ensamna under grunden.

Inväntar svar från några jurister jag pratat/mejlat med.
 
Den enda paragrafen som tydligt reglerar detta är väl 20§ ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.