Hej,

Jag ska bygga hus på en obebyggd tomt i Norrtälje kommun som ligger inom detaljplanerat område. Vi ska koppla in till kommunalt vatten och avlopp. Området med fastigheterna ligger i en sluttning som delas av en landsväg. Dvs, en del av fastigheterna (flertalet) ligger "ovanför" vägen och har därmed självfall ner till de kommunala avloppsledningarna som går längs med landsvägen. En del av fastigheterna, inklusive min egen ligger nedanför, lägre ner än landsvägen och måste därmed pumpa upp avloppet genom ett LTA-system.

Jag har gjort en skiss som visar området. Min fastighet ligger på +8m höjd, landsvägen på +11m höjd och fastigheterna ovanför vägen ligger ca +15m.

Nu till min fråga: Vem ska utföra, bekosta inköp, installation samt drift av det LTA-system som jag behöver? Kommunen hävdar att jag ska betala detta själv då hela området inte är beroende av LTA-system utan enbart en del fastigheter. Hade hela området varit i behov av LTA-system så skulle kommunen bekosta ett allmänt LTA-system. Skickar också med en annan bild från kommunens ABVA

Tack för all hjälp!

Skiss över tomter i sluttning med höjdangivelser, visar avloppsledning, fastigheter med självfall och fastighet som behöver LTA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utdrag från Norrtälje kommuns ABVA-dokumentation om ansvar för LTA-pumpsystem vid anslutning till allmänt tryckavloppssystem.
 
L
De som jag kopplat in har bekostats av fastighetsägaren , även driften är ägarens sak .
Har kommunen ett utbyggt LTA system hela vägen , så står dom för burken och service , men nergävning och anslutning plus driften går på ägaren
 
Tyvärr har kommunen rätt, kommunen bestämmer vilken typ av anslutning du ska ha, självfall eller LTA. Är anslutningen i tomtgräns av självfallstyp så är det du som fastighetsägare som får bekosta pumpen och ansvara för driften av den
 
N NoOne2k skrev:
Tyvärr har kommunen rätt, kommunen bestämmer vilken typ av anslutning du ska ha, självfall eller LTA. Är anslutningen i tomtgräns av självfallstyp så är det du som fastighetsägare som får bekosta pumpen och ansvara för driften av den
Hej, tack för svaret. Min tomtgräns ligger inte i självfallsnivå utan minst -2m under VA-ledningen. Det går en annan tomt mellan vår fastighet och ledningen. Vi har servitut på denna mark för tillfart/utfart. Skulle det påverka läget tror du?
 
Jag ser nu att jag även har svarat på inlägget i din andra tråd, förbindelsepunkten ska vara i tomtgräns om din fastighet ligger innanför ett fastställt verksamhetsområde. Vägens höjd spelar ingen roll i det hela, det kan finnas VA-ledningar i gatan som ligger på 5 meters djup och då kan du åtminstone teoretiskt sätt ansluta med självfall. För att du själv ska behöva bekosta LTA-stationen måste kommunen ge dig en självfallsservis i anslutningdpunkten

servitutet för väg har ingenting att göra med var din anslutningspunkt för VA ska ligga.
 
N NoOne2k skrev:
Jag ser nu att jag även har svarat på inlägget i din andra tråd, förbindelsepunkten ska vara i tomtgräns om din fastighet ligger innanför ett fastställt verksamhetsområde. Vägens höjd spelar ingen roll i det hela, det kan finnas VA-ledningar i gatan som ligger på 5 meters djup och då kan du åtminstone teoretiskt sätt ansluta med självfall. För att du själv ska behöva bekosta LTA-stationen måste kommunen ge dig en självfallsservis i anslutningdpunkten

servitutet för väg har ingenting att göra med var din anslutningspunkt för VA ska ligga.
tack! tror dock att jag inte riktigt hängde med i ditt senaste resonemang här. Vilka rättigheter/skyldigheter har jag för grävjobbet från servitutsdelen fram till min tomtgräns samt för kostnaden för LTA-avloppet?
 
Du som fastighetsägare ansvarar för är allt arbete från förbindelsepunkten. Är det så att du har en tryckavloppsservis så ska kommunen förse dig med din LTA-station, du får dock stå för arbetskostnaden att installera den. Har du fått en självfallsservis får du själv bekosta inköp och installation av LTA-station.
 
N NoOne2k skrev:
Du som fastighetsägare ansvarar för är allt arbete från förbindelsepunkten. Är det så att du har en tryckavloppsservis så ska kommunen förse dig med din LTA-station, du får dock stå för arbetskostnaden att installera den. Har du fått en självfallsservis får du själv bekosta inköp och installation av LTA-station.
Tack, det var det jag misstänkte. Vi har en självfallsservis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.